Kontakta oss
Kontakta oss
      Medarbetare

Aktieöverlåtelseavtal

När du köper och säljer aktier i ett aktiebolag ska du upprätta ett aktieöverlåtelseavtal. Då säkerställer du att både köpare och säljare är överens om alla villkor.

När behöver du ett aktieöverlåtelseavtal?

Du behöver alltid ett aktieöverlåtelseavtal vid försäljning av aktiebolag. Det kan gälla överlåtelse av aktier i ett fåmansbolag, en intern aktieöverlåtelse eller om du vill överlåta aktier som en gåva.

Ska du överlåta ditt aktiebolag?

Dags att sälja företaget? Oavsett om du ska hela ditt aktiebolag eller endast en del av det så bör du upprätta ett aktieöverlåtelseavtal. Med Företagarens Jurist säkerställer du att dina avtal är juridiskt korrekta.

Frågor och svar

Varför ska jag inte använda en gratis mall för aktieöverlåtelseavtal?

Gratis avtalsmallar kan vara bra som exempel. Men du kan inte vara säker på att mallen fungerar för just din situation. Med Företagarens Jurist kan du vara säker på att ditt avtal inte har några brister eftersom överlåtelseavtalet skräddarsys efter just din situation.

Jag vill köpa aktier i ett privat aktiebolag, behöver jag ett överlåtelseavtal?

Det är viktigt att inte köpa aktier i ett bolag utan att det dokumenteras på papper. Till skillnad från börsbolag har ett privat aktiebolag inget noterat värde. Priset måste då förhandlas fram och skrivas in i aktieöverlåtelseavtalet. Dessutom kan det finnas andra aspekter att reglera i avtalet för att både säljare och köpare ska kunna känna sig trygga med affären.