Hej, Jag köpte min lägenhet i juni förra året, 2021. Enligt objektbeskrivningen var det parkettgolv i köket och sovrummet. Nu när vi skulle slipa det visade det sig vara laminat. Golvet hann till och med slipas och det slutade ju såklart med att hela golvet fick bytas ut. Det står även i köpekontraktet att det är parkettgolv. Kan jag kräva någon ersättning för detta?
Hej och tack för att du vänder dig till Fråga Juristen med din fråga! Vid besvarandet av din fråga kommer jag att redogöra för de regler som finns i Köplagen (KöpL) beträffande köp av lös egendom samt påföljder vid fel.
Fel i bostadsrätt
Köp av bostadsrätt omfattas av de regler som stipuleras i Köplagen beträffande köp av lös egendom, 1 § KöpL. I det fall en köpare upptäcker fel i bostadsrätten efter köp, och som avviker från vad som står i köpekontraktet, kan denne hävda fel i enlighet med 17 § 1 st. KöpL.
Köparen en lagstadgad undersökningsplikt, vilket innebär att denne inte kan hävda fel som borde upptäckts vid en noggrann undersökning (20 § KöpL). Undersökningsplikten kan sägas täcka det som köparen med fog kan upptäcka genom syn, lukt, hörsel och känsel.
Påföljder vid fel
Köparen kan yrka på påföljd, 30 § KöpL vid fel i bostadsrätt. För att påföljder ska bli aktuella måste köparen reklamera felet inom skälig tid till säljaren (32 § KöpL). Reklamationen behöver inte innehålla information om vilken påföljd köparen vill göra gällande.
Avhjälpande: I första hand kan det begäras ett avhjälpande i enlighet med 34 §.
Prisavdrag eller hävning: I det fall avhjälpande inte är möjligt kan köparen begära prisavdrag eller hävning enligt 37 § KöpL.
Skadestånd: Köparen har rätt till ersättning för den skada denne lider till följd av att varan är felaktig, om inte säljaren kan påvisa att hinder föreligger (40 § KöpL).
Vad gäller i ert fall
I det fall köpekontraktet tydligt stipulerat att golvet i lägenheten utgörs av parkettgolv, kan du som köpare hävda fel. Undersökningsplikten aktualiseras vid köp av bostadsrätt, men i ert fall har en garanti lämnats/skrivits in i avtalet, vilket möjliggör yrkande av påföljd vid fel. Det finns således en möjlighet att kräva skadestånd för de utgifter du haft till följd av detta.
Hoppas du fått svar på din fråga! Du är välkomna att inkomma med fler frågor till Fråga Juristen, eller boka tid med en av våra kunniga jurister.
Med Vänlig Hälsning,
Wilma Tukonen
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.