Hej! Finns det lagstöd för en hyresvärd att fakturera sina hyresgäster när det är stopp i badrumsavlopp. Med det sagt har hyresvärden inte orsakat någon oaktsamhet?
Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga! Eftersom din fråga rör bostadshyra kommer jag att använda mig av 12 kap. jordabalken, även kallad hyreslagen, vid mitt besvarande.
Vem ansvarar för stopp i badrumsavlopp?
I 12 kap. 15 § jordabalken finns en bestämmelse som föreskriver att en bostadslägenhet ska vara i fullt brukbart skick enligt den allmänna uppfattningen på orten. Detta innefattar typiskt sett att lägenheten inte ska innehålla brister. En brist kan till exempel föreligga om färg har börjat lossna på väggarna, lägenheten har för låg inomhustemperatur eller det är stopp i avloppen så att de inte går att använda normalt.
Det är hyresvärden som har ansvaret att åtgärda denna typer av brister trots att hyresvärden inte har orsakat dem. Det enda som kravet är att hyresgästen inte har orsakat dem.
Hyresvärdens rätt till ersättning
Hyresvärden har rätt till ersättning på grund av skada som en hyresgäst har åsamkat lägenheten genom t.ex. vårdslöshet eller att man åsidosatt sin vårdplikt, se 12 kap. 24 § jordabalken. Ett åsidosättande av vårdplikten innebär typiskt sett att man åsamkar skador på grund av onormalt slitage. Det skulle till exempel kunna vara ett åsidosättande av vårdplikten att spola ned saker som man inte rimligen bör spola ned i avloppet.
Om det är tvistigt vem som bör stå för utgifterna för åtgärdandet av en skada kan hyresvärden stämma hyresgästen vid allmän domstol. Det är hyresvärden som kräver ersättning för skada som har bevisbördan för att skadan har uppstått under hyrestiden, se NJA 1987 s. 668.
Sammanfattning och rekommendation
Sammanfattningsvis kan vi konstatera att hyresvärden kan ha rätt till ersättning för stopp i badrumsavlopp. Detta kräver dock att skadan/stoppet uppkommit på grund av onormalt slitage. Det är hyresvärden som har bevisbördan för detta.
Jag rekommenderar dig att bestrida eventuella fakturor som du tror rör sedvanligt underhåll eller åtgärder av brister som uppkommit på grund av normalt slitage. Behöver du hjälp att bedöma om en faktura är skälig, eller annan hjälp i ärendet, är du välkommen att ta kontakt med någon av våra kunniga jurister.
Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Har du ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss.
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.