Hej! Jag har skrivit kontrakt på en bostadsrätt, och nu visar det sig att mäklaren har uppgett månadsavgiften exkl moms. Det anser jag vara felaktig uppgift och falsk marknadsföring. Kan jag kräva skadestånd eller liknande?
Hej och tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen! Nedan kommer en redogörelse för vad som gäller och hur du kan gå vidare i din situation.
Mäklarens ansvar
Reglerna om mäklare finns i fastighetsmäklarlagen. En fastighetsmäklare ska utföra sitt uppdrag omsorgsfullt och i allt iaktta god fastighetsmäklarsed. Fastighetsmäklaren ska ta tillvara både säljarens och köparens intresse. Inom ramen för de krav som god fastighetsmäklarsed ställer ska mäklaren särskilt beakta uppdragsgivarens ekonomiska intressen, 3 kap. 1 § fastighetsmäklarlagen. Vidare har en fastighetsmäklare rådgivnings- och upplysningsplikt. Det innebär att fastighetsmäklaren ska, i den utsträckning som god fastighetsmäklarsed kräver det, ge tilltänkta köpare och säljare de råd och upplysningar som de kan behöva om fastigheten och andra förhållanden som har samband med överlåtelsen. Mäklaren ska i förväg upplysa tilltänkta köpare om hur säljaren avser att genomföra försäljningen, 3 kap. 12 § fastighetsmäklarlagen. Om en fastighetsmäklaren inte iakttar sin rådgivnings- och upplysningsplikt, kan köpare eller säljare kräva fastighetsmäklaren på skadestånd för den skada som har skett. Detta gäller för det fall fastighetsmäklaren uppsåtligen eller av oaktsamhet har åsidosatt sina skyldigheter, 3 kap. 25 § fastighetsmäklarlagen. En köpare eller säljare som vill kräva skadestånd enligt 25 § ska underrätta fastighetsmäklaren om detta inom skälig tid efter det att han eller hon insåg eller borde ha insett de omständigheter som ligger till grund för kravet, 3 kap. 26 § fastighetsmäklarlagen.
I ditt fall och rekommendation
I ditt fall kan det anses oaktsamt att mäklaren har lämnat felaktiga uppgifter och då bör skadestånd vara möjligt att utkräva. Fastighetsmäklaren måste dock inom skälig tid informeras om att du tänker kräva honom eller henne på skadestånd.
Om du behöver ytterligare rådgivning, är du välkommen att kontakta oss igen eller vända dig till Familjens Jurist. Juristerna på Familjens Jurist är specialiserade inom flera rättsområden och kan hjälpa dig vidare i ärendet. Mer information finner du här.
Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.