Hej! Jag har en fråga angående skada som uppstår mellan kontrakt och tillträde. Vi säger att säljaren missar under visningen att det var några märken på köksgolvet samt repor på kylskåpet, kan säljaren då säga efter tillträdet att skadan uppstått mellan kontrakt och tillträde och hur bevisar man det från köparens sida? Hur skulle säljaren kunna bevisa att det inte skett mellan kontrakt och tillträde? Bilderna som mäklare brukar ta brukar vara redigerade eller linkande så där kan man inte se skadorna.
Hej, tack för att du vänder dig till oss med din fråga! Nedan följer en redogörelse för vad som gäller, följt av en sammanfattande rekommendation. Bestämmelser som aktualiseras för din fråga finns i jordabalken (JB).
Köp av fast egendom
Av din fråga framgår inte om det är lös eller fast egendom som sålts. Om det rör sig om fast egendom aktualiseras reglerna i 4 kap. JB. Vid köp av bostadsrätt aktualiseras istället köplagen.
Skador som uppkommer innan tillträdet
För fel vid köp av fast egendom som uppkommer innan tillträde aktualiseras 4 kap. 11 § JB. Där framgår att säljaren står faran för att skadas eller försämras så länge fastigheten är i säljarens besittning. Om fastigheten då skadas eller försämras får köparen göra avdrag på köpeskillingen eller häva köpet om skadan är av väsentligt betydelse. Talan om hävning måste väckas inom ett år från tillträdet.
Skador som fanns vid visningen
Angående fel som existerade vid visningen aktualiseras 4 kap. 19 § JB. Av den paragrafen framgår att om fastigheten inte överensstämmer med vad som följer av avtalet eller vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet så aktualiseras det som står i 4 kap. 12 § JB om avdrag på köpeskillingen och hävning av köpet. Köparen kan också ha rätt till ersättning för skada om om felet eller förlusten beror på försummelse från säljarens sida eller om fastigheten vid köpet avvek från vad säljaren får anses ha utfäst. Av 4 kap. 19 § andra stycket JB framgår dock att köparen inte kan åberopa fel som denne borde upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som är påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet. Detta betyder att köparen har en långtgående undersökningsplikt, eftersom säljaren endast ansvarar för sådana dolda fel som köparen inte kunnat upptäcka vid undersökningen av fastigheten. Även svårtillgängliga utrymmen omfattas av undersökningsplikten. Som ovan nämnt gäller detta vid köp av fast egendom. Även enligt 20 § köplagen gäller dock att köparen inte kan åberopa fel som denne borde märkt vid en genomförd undersökning.
Rekommendation
Avgörande är alltså både när skadan uppstod och om köparen kunnat upptäcka skadan vid sin undersökning av fastigheten. Eftersom köparen inte kan åberopa sådana fel som denne kunnat upptäcka vid en undersökning av fastigheten, talar det för att repor som existerade vid visningen inte skulle gå att åberopa som dolda fel. Jag vet dock för lite om situationen för att uttala mig om vilka fel och vilket ansvar som ligger på vem i den här situationen. Mitt råd är att du kontaktar en jurist här hos Familjens jurist för vidare rådgivning.
Jag hoppas att mitt svar kan vara till hjälp. Om du har fler frågor får du gärna ställa en ny fråga till oss här på Fråga juristen.
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.