Hej ! Vi hyr en lägenhet och har fått vägglöss i alla rum i vår tvåa. Hyresvärden ringde till Anticimex i måndags och de kommer först och gör en koll på Fredag, sen blir det en sanering förhoppningsvis nästa vecka. Våra problem är : 1) Vårt försäkringsbolag Folksam godkänner inte försäkring av skadedjur, så där får vi ingen ersättning av det vi kommer att vara tvungen att kasta, sängar osv. 2) Hyresvärden meddelade att deras försäkring täcker saneringen, men inte vårt lösöre. 3) Vi har varit tvungen att stänga rummet som är mest drabbat, vårt sovrum. Så för nuvarande har vi endast en skinnfåtölj samt köksstolar att sitta på, även på nätterna. 4) Vi har en väldans massa bett av vägglössen som innebär en massa klåda och obehag. Vi har en hund, så vi kan inte åka iväg nånstans under tiden. Så nu är vår fråga : Vad kan vi göra, har hyresvärden någon skyldighet att hjälpa oss eftersom det inte är vi som är skyldiga till vägglössen ? Vi kan inte tvätta kläderna som finns i det rummet som är mest drabbat, eftersom vi kan ju inte förvara de efter tvätten i och med att vi har vägglöss i alla rum, vi kan inte heller stoppa de i frysen eftersom vi har en liten frys. Vi vore tacksamma över ett svar och ett råd ! Mvh
Hej!
Tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen med din fråga.
Om du bor i en hyresrätt är det hyresvärden som är skyldig att sanera lägenheten vid problem med vägglöss. Hyresvärden har oftast ett avtal med saneringsbolag varför försäkringsbolagen brukar hänvisa direkt till hyresvärden.
Hyresvärdens skyldighet
Om en hyresgästs lägenhet blir utsatt för vägglöss har hyresvärden en skyldighet att utrota vägglössen. Hyresvärden är därför skyldig att se till att sanering sker. Hyresvärden är skyldig att göra detta oberoende hur vägglössen har förts in i lägenheten. Hyresvärden måste dock inte använda de snabbaste och dyraste metoderna, istället kan billigare och långsammare metoder användas. Vill man som hyresgäst använda mer effektiva metoder får man bekosta det själv. Att bli av med vägglöss är ofta ett tidskrävande och påfrestande arbete varför hyresgästen förväntas ha en del tålamod. För att bli av med vägglössen kan det vara nödvändigt att man sover kvar i sängarna för att locka ut vägglössen så att de kommer upp och utsätts för bekämpningsmedlet.
Vilka krav kan man ställa som hyresgäst?
Hyresgästen har rätt till sänkt hyra. Hyressänkningen ska gälla från den dag man upptäcker vägglöss till dess att de är helt borta. Hur mycket hyran kan sänkas med beror på hur stora besvär vägglössen för med sig, t.ex. hur mycket de har spridit sig, hur många man är i lägenheten och hur mycket man bor i lägenheten.
Hyresgästen kan även kräva hyresvärden på skadestånd för det förstörda lösöret. Hyresgästen kan vara berättigad till skadestånd om de inte är skyldiga till vägglössen, det kan t.ex. vara om vägglössen fanns där innan man flyttade in och hyresvärden inte uppmärksammat detta. Hyresgästen måste dock väcka en skadeståndstalan mot hyresvärden i domstol, detta kan vara krångligt, ta lång tid och om man förlorar blir man skyldig att betala höga rättegångskostnader.
Vad gäller i ditt fall?
Hyresvärden är som sagt skyldig att få bort vägglössen, deras skyldighet sträcker sig inte längre än detta. Du kan däremot begära nedsättning av hyran. Du bör ha rätt till nedsättning av hyran från den dag du anmälde att ni hade vägglöss. Utifrån din fråga verkar det som att er situation är väldigt besvärlig då ni inte har möjlighet att tvätta eller frysa kläder och att ni för tillfället sover på köksstolar, detta talar för ett större nedsättning av hyran. Eftersom du skriver att ni inte är skyldiga till vägglössen kan ni kräva hyresvärden på skadestånd. Tänk dock på att en rättslig process i domstol kan leda till stora kostnader om ni förlorar, varför ni inte bör ställa ett skadeståndskrav om ni inte har tillräckligt med bevis.
Försäkringen brukar inte täcka skador drabbade av ohyra varför ert försäkringsbolag har nekat er ersättning. Det blir därför svårt för er att få ersättning för lösöret i lägenheten på annat sätt än att begära skadestånd av hyresvärden. Innan ni slänger något bör ni dock tala med bolaget som ska sanera er lägenhet, i många fall saneras även möbler.
Jag rekommenderar dig att vända dig till hyresgästföreningen som är experter på frågor rörande hyresrätt om du har ytterligare frågor eller hamnar i tvist med din hyresvärd.
Jag vill även passa på att be om ursäkt för vårt sena svar, jag förstår att er situation måste vara jättejobbig. Jag hoppas att vårt svar har varit till hjälp trots detta.
Med vänlig hälsning,
Sofia Berg
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.