Hej! Mitt barn som är 6 år har laddat ned en app. I denna app har det funnits möjlighet till att göra köp! Hon har då lyckats göra köp utan min tillåtelse för ca 2400 kr. Har då jag uppmärksammade detta ca 2 timmar efter köpet begärt återbetalning från apple. Men de avslår min begäran och lämnar ej så mycket information om varför den avslås. Hur kan jag hantera detta??
Hej och tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen med din fråga! Jag kommer att börja med att gå igenom vad som gäller i den här situationen. Efter det kommer jag att gå igenom vilka möjligheter du har att få tillbaka dina pengar. Jag kommer sedan att avsluta med lite olika saker som du kan göra för att undvika att hamna i den här situationen igen.
Barn som gör köp i appar
När man handlar på nätet brukar man ofta ha en ångerrätt i 14 dagar. Den här ångerrätten gäller däremot inte för köp i till exempel en spelapp. För att ångerrätten ska försvinna måste man ha gått med på att ångerrätten inte gäller och det här ska framgå av avtalet eller bekräftelsen. Vissa företag erbjuder en ångerrätt men då är det företagets villkor som gäller. När det kommer till barn är huvudregeln att personer under 18 år inte kan ingå avtal utan vårdnadshavarens tillstånd. Barn får alltså inte köpa saker utan vårdnadshavarens godkännande. Det här betyder att om ditt barn har gjort köp i appen som du inte har godkänt, då kan du hävda att avtalet är ogiltigt. Företaget måste då bevisa att det finns ett godkännande från dig för att det ska kunna kräva betalning. Det är inte alltid helt lätt att veta vad som kan räknas som ett godkännande. Att barnet har fått låna en telefon eller surfplatta räknas normalt sett inte som ett godkännande. Däremot kan det ses som att du godkänt köpet om barnet har fått tillgång till betalmedel, antingen genom att du lånat ut koder till ditt kort eller om du registrerat dina kortuppgifter i telefonen eller surfplattan. För att det ska räknas som ett godkännande tittar man också på vad det är barnet har köpt och om det är något som ett barn i samma ålder brukar få köpa. Här väger man också in vad de enskilda köpen har kostat.
Vad du kan göra för att få pengarna tillbaka
Första steget är att att kontakta företaget och förklara att du vill att köpet ska återgå och varför. Ditt barn har gjort köp som du inte har godkänt. Se till att den här kommunikationen sker skriftligt! Om det här inte fungerar kan du få hjälp från konsumentverket här.
Hur du kan undvika att samma sak inträffar igen
Du kan ställa in att det ska krävas lösenord för att kunna göra köp. Kontrollera också om det är möjligt att göra så kallade in app-köp i de appar som ditt barn laddar ner för att se om det är möjligt att köpa saker i appen eller inte. I vissa appar kan man också göra två användare, ett för barnet och ett för föräldern.
Hoppas att det här har besvarat din fråga! Om du har några fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att skicka dem till oss här på Fråga Juristen!
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.