Hej! Jag håller på att avveckla mitt aktiebolag. Min revisor har skickat 7 fakturor för att fakturera sina tjänster för de sista 2 åren. Det blev en hel del, men såklart ska han få betald för sina tjänster. Mitt problem: han tog ett betydligt dyrare timarvode än de senaste åren. För att svara på mail och sms tar han plötsligt betald 1400 kr plus moms per timme. I höstas kostade samma jobb 1100 kr plus moms. Jag upplever att han vill passa på, nu när alla priser är höga. Jag undrar om han kan debitera hur mycket han vill per timme?
Mitt bolag har inget kontrakt med honom, men är kund hos honom sedan 2013, han fixar bokslutsarbetet, årsredovisningen och inkomstdeklarationer. Kan jag bestrida fakturorna pga en prishöjning jag inte har blivit informerad över, eller får han ta betald hur mycket han vill? Tusen tack på förhand för ert svar!
Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen! Jag förstår din situation som följande:
Du använder dig av en revisor för ditt företag. Det är ingen kontinuerlig tjänst, utan du köper tjänst av honom separat varje gång du använder sig av honom. Revisorn tycks ha höjt sin avgift utan att ha uttryckligen meddelat dig om det, och du undrar om detta är tillåtet.
Detta är en avtalsrättslig fråga och handlar om avtalstolkning. Jag vill börja med att säga att jag inte har all information i ditt fall, så jag kan inte säga något bestämt. T.ex. vet jag inte om hans avgiftshöjning finns registrerad på hans hemsida, om han nu har någon. Ändock ska jag göra en bedömning och komma med en rekommendation.
Vad som är avtalat
Ett avtal måste inte vara skriftligt, det kan även vara muntligt och konkludent. Det framgår av 1 § lagen (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område. Detta innebär att om man har muntligt sagt ett pris så gäller det.
En konkludent accept av ett avtal är när någon blir erbjuden något på vissa villkor, och sedan agerar utifrån det erbjudandet utan att uttryckligen godta det eller neka det. Ett avtal har då uppstått.
Har man gång på gång köpt samma tjänst av någon till ett visst pris, kan den som köper tjänsten anses ha en befogad anledning att anta att det alltid ska ske på samma villkor om inte motparten uttryckligen nämner ändrade villkor. Det får till effekt att tillhandahållaren av tjänsten inte alltid i efterhand kan komma och hävda ändrade villkor och därför kräva mer betalt. Det gäller oavsett om priset i realiteten faktiskt har ändrats. Man kan inte heller retroaktivt bestämma ett annat pris.
Denna bedömning görs dock endast utifrån en helhetsbedömning av alla omständigheter i det aktuella fallet.
Rekommendation
Då jag inte har koll på alla omständigheter i ditt fall kan jag inte säga något bestämt alls. Det tycks finnas fog att anse att din revisor inte har rätt att ta betalt mer än vad han brukar ta betalt av dig, under förutsättning att han inte har sagt till. Min starka rekommendation är därför i detta fall att tala med en jurist här på Familjens Jurist som då kan analysera situationen mer ingående och komma med en mer bestämd uppfattning.
Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga!
Med vänlig hälsning,
Kevin Torssell
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.