Hoppa till innehållet
Juridik vid dödsfall

Ska kostnader för flyttstädning antecknas i bouppteckningen?

Hej! Min pappa gick bort för en dryg månad sedan. Ett par dagar innan dödsfallet hade han flyttat från sin hyresrätt (som sagts upp) till ett äldreboende. Han hade dock inte hunnit städa hyresrätten efter utflytten. Nu vill hyresvärden anlita en städfirma för att utföra städningen och skicka fakturan till dödsboet. De vill även skicka en faktura för att vi inte har lämnat in nycklarna till lägenheten i tid (vilket vi inte har kunnat göra då vi bor 60 mil från pappas bostad). Kan man göra så här? Är vi skyldiga att ta med den här typen av fordran i bouppteckningen?

Rådgivarens svar

2021-01-16

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen med din fråga! Nedan kommer en redogörelse för vad som gäller och hur du kan gå vidare i din situation.

Dödsbo

När en person går bort övergår personens tillgångar och skulder till ett dödsbo. Ett dödsbo övertar den avlidnes skyldigheter och träder även in i avtalsförhållanden. Exempelvis träder dödsboet in i ett hyresavtal efter den avlidne och då gäller avtalet mellan dödsboet och hyresvärden.

Regler om hyra finns i 12 kap. jordabalken (JB). I lagen anges inget om flyttstädning utan det är något som regleras i ett hyresavtal. Om det framkommer att hyresgästen har en skyldighet att städa efter flytt enligt hyresavtalet men inte gör det, kan hyresvärden anlita en städfirma på bekostnad av hyresgästen. Beträffande nycklarna bör det framgå av avtalet vad som gäller vid försenad inlämning.

Bouppteckning

I bouppteckningen antecknas tillgångar och skulder per dödsdagen, 20 kap. 4 § ärvdabalken (ÄB). När det gäller skulder som uppstått efter dödsfallet är det i princip endast kostnader för begravningen och för bouppteckningen som kan tas upp som skulder eller s.k. avgående poster i bouppteckningen. Med begravningskostnader menas även utgifter för gravsten, sorgkläder för make och oförsörjda barn, måltid vid begravningen och kostnader för dödsannons.  

Din situation

Jag tolkar det som att kostnaderna för städning av hyreslägenheten och inlämning av nycklarna har uppstått efter dödsfallet, vilket innebär att de inte ska tas upp i bouppteckningen.

Rekommendation

Om du behöver hjälp med bouppteckningen rekommenderar jag att du bokar en tid med någon av våra jurister på Familjens Jurist. Du kan boka tid via telefon eller på Familjens Jurists hemsida.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.