Hur lång tid tar det normalt att få svar från Skatteverket på en enkel bouppteckning?
Hej och tack för att du vänder dig till Fråga Juristen med din fråga. Nedan kommer jag viss reglering redovisas för att sedan gå in på lite information kring handläggningstider.
Reglering gällande bouppteckning
En bouppteckning ska förrättas senast tre månader efter dödsfallet om inte Skatteverket efter ansökan inom samma tid med hänsyn till boets beskaffenhet/annan särskild orsak förlänger tiden (ärvdabalken 20 kap 1 §). Skatteverket ska se till att bouppteckning, när sådan krävs, förrättas och ges inom föreskriven tid (ärvdabalken 20 kap 9 §). En upprättad bouppteckning ska skickas in till Skatteverket inom en månad från upprättningsdatumet (ärvdabalken 20 kap 8 §). Detta gäller alltså enbart inom vilken tid bouppteckningen ska upprättas (alltså göras), därefter ska den skickas in och godkännas av Skatteverket (ärvdabalken 20 kap 9 § andra och tredje stycket).
Det finns ingen lagstadgad handläggningstid hos Skatteverket gällande ärenden om bouppteckning. Ärendets handläggningstid kommer bero på beskaffenheten av ärendet samt hur många andra ärenden Skatteverket har att handlägga. För att få svar gällande just ditt ärende kan du kontakta Skatteverket, se länk till deras telefonnummer HÄR. Det är möjligt att de inte kan ge ett specifikt svar då handläggningstider på myndigheter ofta är beroende av antal inkomna ärenden just för stunden, men det är bättre att vända sig till de som handlägger ärendena angående vilka handläggningstider de har. Om ärendet är av enkel beskaffenhet och de inte har ovanligt mycket ärenden borde det inte dröja mer än några veckor, men detta kan skilja sig från fall till fall. Mer information om vad som sker på Skatteverket när de fått in en bouppteckning kan du se HÄR.
Hoppas du fått svar på din fråga, eller i vart fall fått mer information om situationen och vet vart du kan vända dig härnäst. Hör gärna av dig igen om du har fler frågor eller funderingar.
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.