Hoppa till innehållet
Köpa, hyra ut & sälja

Ångerrätt för en vara vid distansköp

Jag undrar om ångerrätten vid köp på internet. Ett företag har nekat mig rätten att ångra mitt köp eftersom jag inte har mottagit varan. Jag ångrade köpet redan innan jag hämtade ut varorna, och meddelade företaget det skriftligt per mail. De behöll sedan 350 kr från sin återbetalning till mig. De menade att ångerfristen inte börjar gälla förrän jag har tagit emot deras varor och att jag därför inte kunde ångra mitt köp utan att ersätta dem med 350 kronor. Vad gäller här? Jag har läst lagen och ser reglerna om ångerfristen, men jag måste ju som konsument kunna ångra mig redan innan jag har hämtat ut varorna?

Rådgivarens svar

2021-07-26

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen! Nedan kommer en redogörelse för vad som gäller och hur du kan gå vidare i din situation.

Tillämplig lag

Lagen som reglerar distansköp heter distansavtalslagen. Med distansköp menas köp som sker till exempel via nätet, genom telefonförsäljning eller hembesök. I det aktuella fallet har du köpt en vara via nätet och då är distansavtalslagen tillämplig.

Ångerrätt

Konsumenter har som utgångspunkt rätt till 14 dagars ångerrätt när de handlar på distans och utanför affärslokaler, 2 kap. 10 § distansavtalslagen. Ångerfristen börjar gälla den dag då konsumenten får varan i sin besittning, 2 kap. 12 § distansavtalslagen. Detta har att göra med själva syftet med ångerrätten, nämligen att konsumenten ska ges möjlighet att undersöka varan under ångerfristen. Fristen ska alltså inte börja löpa innan konsumenten har denna möjlighet. Ångerrätten gäller inte för alla sorters köp. Den gäller exempelvis inte för den som köper en resa eller en specialtillverkad produkt, se exempel i 2 kap. 11 § distansavtalslagen. Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska konsumenten utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostnad lämna eller sända tillbaka varan till näringsidkaren, 2 kap. 13 § distansavtalslagen.

I ditt fall och rekommendation

Enligt distansavtalslagen börjar ångerfristen för en vara löpa när konsumenten har fått den i sin besittning, det vill säga tagit emot varan. Jag rekommenderar därför att du ångrar ditt köp och returnerar varan först när du fått den.

Om du behöver ytterligare rådgivning, är du välkommen att vända dig till någon av våra jurister på Familjens Jurist. Familjens Jurist kan förklara vilka rättigheter du har som konsument och vad som är viktigt att tänka på om du hamnar i en tvist med ett företag. Mer information finner du på https://www.familjensjurist.se/vara-tjanster/konsumentratt/

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.