Hoppa till innehållet
Köpa, hyra ut & sälja

Ångerrätt vid köp av bredbandsnät

Hej! Jag har beställt ett bredbandsnät från en bredbandsoperatör. Eftersom inte utrustningen fungerar i vår lägenhet så vill jag ångra mitt köp. Köpet gjordes 14/9 och de säger att jag inte har rätt att ångra. De säger att jag var i kontakt med dem först 21/8 och gjorde en beställning. Men jag har ändrat beställningsdatumet till 14/9 eftersom mitt avtal med tidigare leverantör löpte ut då. Gäller inte ångerrätten från datum när man mottagit varan? Nu vill de att jag under 1 års tid ska betala för utrustning som jag inte kan använda.

Rådgivarens svar

2020-10-30

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen med din fråga! Nedan kommer en redogörelse för vad som gäller och hur du kan gå vidare i din situation.

Distansavtalslagen

Distansavtalslagen innehåller regler om konsumentskydd vid distansavtal och avtal utanför affärslokaler, 1 kap. 1 § distansavtalslagen. I svaret utgår jag ifrån att du har beställt bredbandsnätet via nätet eller telefon, vilket gör att distansavtalslagen blir tillämplig. Konsumenten har som huvudregel rätt att frånträda avtalet (ångerrätt) genom att skicka ett tydligt meddelande till företaget inom 14 dagar från den dag då konsumenten får varan i sin besittning eller om det rör avtal om en tjänst från den dag då avtalet ingås, 2 kap. 10 § och 2 kap. 12 § distansavtalslagen. Ångerrätten kan inte avtalas bort, eftersom avtalsvillkoren inte får vara till nackdel för konsumenten i jämförelse med reglerna i distansavtalslagen, 1 kap. 4 § distansavtalslagen. Det finns flera undantag från konsumentens ångerrätt, 2 kap. 11 § distansavtalslagen. Exempel på när ångerrätten inte gäller är i fall det är en vara som snabbt försämras eller blir för gammal, när avtal ingås vid auktion eller gäller en vara eller tjänst vars pris beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka (se p. 4, 10 och 2). I det aktuella fallet verkar inte något undantag vara aktuellt.

Din situation

Det är oklart om ett bredbandsnät ska betraktas som en vara eller tjänst. Bredbandsnätet kommer nog att betraktas som en tjänst och då kommer ångerfristen att räknas ifrån det att avtalet ingicks. Det beror på att du inte betalar för varan (t.ex. en wifi router och tillbehör) utan för själva tjänsten.

Sammanfattning och råd

Sammanfattningsvis gäller en ångerfrist på 14 dagar och återbetalning ska ske inom denna tidsfrist. I ditt fall kommer ångerfristen förmodligen att löpa från den dag då avtalets ingicks. När avtal ingås mellan en konsument och bredbandsoperatören måste konsumenten oftast acceptera allmänna avtalsvillkor. Det kan vara bra att kolla upp om det finns mer information om ångerrätten i villkoren.

Om du behöver ytterligare rådgivning rekommenderar jag att du tar kontakt med en av våra jurister på Familjens Jurist. Juristerna är specialiserade inom konsumenträtt och kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.