Hoppa till innehållet
Köpa, hyra ut & sälja

Bestrida felaktig faktura

Vi behöver hjälp med hur vi skall bestrida en faktura från ett oseriöst byggföretag som skickat oss en faktura trots att vi inte begärt att företaget skall påbörja något arbete.

Vi hade en dialog med ett snickeriföretag, jämte andra byggföretag och skulle skriva kontrakt med snickeriföretaget. Men från offert till kontrakt ökade snickerföretaget summan med över 300 000 ink moms, varför vi uttryckte snarast att vi inte ville gå vidare med dem, då det var helt oseriöst beteende. Nu försöker snickeriföretaget kräva oss på betalning på arbete de anser ha påbörjat på eget bevåg. Notera att det inte finns något avtal mellan oss och snickeriföretaget.

Vi antar att vi helt kan bortse från denna faktura då vi inte ingått något avtal med snickeriföretaget, utan att riskera någon betalningsanmärkning etc.

Rådgivarens svar

2020-02-19

Hej och tack för att ni vänder er till Fråga Juristen med er fråga! Nedan följer en redogörelse för vad som gäller och hur ni kan gå vidare i er situation.

Att bestrida felaktig faktura

En faktura med ett krav på ersättning som mottagaren anser är felaktigt kan bestridas. Anledningen till att fakturan är felaktig spelar ingen roll. 

Fakturan ska bestridas skriftligen till motparten, det vill säga den som har ställt ut fakturan. Det går bra att göra antingen via e-post eller vanlig post, men se till att spara en kopia av bestridandet. Skickas skrivelsen per post är det en god idé att använda rekommenderat brev för att få ett kvitto på försändelsen.

I skrivelsen ska det framgå vad som bestrids (nummer, belopp och datum på fakturan), vilket kan vara antingen hela eller del av fakturan, och varför. Det kan också vara bra att bifoga en kopia på fakturan, men behåll originalet.

Om motparten står fast vid sitt krav skickas ofta en påminnelse, vilken inte behöver bestridas om det första betalningskravet har bestridits. Därefter anlitar många företag ett inkassobolag som i sin tur skickar en faktura. Även denna ska bestridas på samma sätt som enligt ovan, och skickas till inkassobolaget. Det är först när en konsument bestrider ett krav hos inkasso som de undersöker kravet. Det är alltså den som har skickat fakturan som ska bevisa att mottagaren är skyldig att betala.

Skulle kravet gå vidare till Kronofogden ska även det bestridas (31 § lag om betalningsföreläggande och handräckning). Så länge kravet bestrids i alla led riskeras inte en betalningsanmärkning. Det är därför viktigt att bestrida alla fakturor och spara dokumentation på detta. 

Efter kravet har bestridits hos Kronofogden kan utfärdaren av fakturan, som ett sista steg, besluta att kravet ska överlämnas till domstol. Det är fortfarande den som påstår att en skuld föreligger som måste bevisa att så är fallet. 

Ingående av avtal

De flesta avtal kan ingås skriftligen eller muntligen, men även konkludent. Med det menas att man genom sitt handlande, eller passivitet att inte handla, visar att man vill ingå avtalet (1 kap. avtalslagen). Det måste alltså inte finnas ett skriftligt kontrakt för att ett avtal ska ha ingåtts. 

Det finns också sådana fall där någon utfört en tjänst åt någon annan trots att något uppdragsförhållande eller avtal inte förelegat men att den som utfört arbetet trots det har rätt till ersättning. Denna princip kallas tjänst utan uppdrag eller negotiorum gestio. Men för att den som utfört arbetet på eget bevåg ska ha rätt att få betalt för det ska arbetet ha varit absolut nödvändigt och inte kunnat vänta samt att den som arbetet utförts åt inte kunnat tillfrågas (18 kap. 10 § handelsbalken).

Inget av dessa fall verkar dock vara för handen i denna situation. 

Sammanfattning och rekommendation

Vad jag förstår har ni inte beställt någonting från bolaget och har inget avtal. Ni har tvärtom uttryckt att ni inte vill gå vidare med bolaget och det finns därför ingen grund för fakturan. 

Jag rekommenderar därför att ni bestrider fakturan enligt ovan snarast möjligt, och inte bara bortser från den. Skulle företaget välja att gå vidare med sitt krav till inkasso och eventuellt även kronofogden är det viktigt att ni bestrider fakturan i alla led för att undvika betalningsanmärkningar.

Jag hoppas att ni har fått svar på er fråga. Har ni ytterligare frågor eller funderingar är ni varmt välkomna att kontakta någon av våra duktiga jurister på Familjens Jurist, eller återkomma till oss på Fråga Juristen med en ny fråga. 

Det kan också finnas kostnadsfri vägledning inom den kommunala konsumentvägledningen där ni bor.

Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.