Jag fick en vattenläcka på inkommande ledning, eftersom jag jobbat med detta i hela mitt liv så frågade jag inte om vad det skulle kosta, jag bedömde ett pris på ca: 10-12000 ink allt.
Fick en räkning på drygt 66.000:- vilken jag bestred omedelbart och ville ha den specificerad.
Har inte hört något från leverantören sedan dess (17-06-29)
Finns det några regler när de ska höra av sig?
Hej och tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen med din fråga.
Det var helt rätt av dig att bestrida fakturan omedelbart när den är uppenbart saltad av leverantören. Därmed blir det hans tur att agera. Det finns dock inga uttryckliga regler på när en näringsidkare ska återkomma efter att en kund bestridit en faktura, däremot preskriberas fordringar som näringsidkare har på konsumenter efter tre år enligt 2 § 2 st. preskriptionslagen. Preskriptionen kan avbrytas på olika sätt:
Om det sker ett preskriptionsavbrott börjar en ny preskriptionstid på tre år att löpa.
Du är hursomhelst inte skyldig att betala något innan leverantören kunnat presentera en specificerad räkning (41 § 2 st. konsumenttjänstlagen).
Leverantören behåller alltså möjligheten att göra sin fordran gällande gentemot dig i tre år från senaste preskriptionsavbrottet som i det här fallet nog får anses ha varit ditt bestridande den 29 juni. Antingen avvaktar du eller så, om du vill få saken uppklarad utan att ha den hängande över dig, hör du av dig till leverantören och påminner dem om fakturaspecifikationen.
Hoppas att du känner att du fått svar på din fråga, har du fler funderingar är det bara att återkomma så ska vi försöka besvara dem.
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.