Hoppa till innehållet
Köpa, hyra ut & sälja

Bilreparation - dröjsmål

Hej!
Jag har en Bmw 520 som har åkt 19 och årsmodell 2005. Bilen har haft problem med starta och varit hos verkstad sen 5 december 2017. Idag är det 8 juni och verkstaden har inte fixat problemet ännu. Verkstaden säger att det är en maskin skada och att jag inte har rätt till hyrbil via min försäkring. Jag har varit utan bil i 6 månader och undrar vad jag ska göra ??

Rådgivarens svar

2018-06-12

Hej och tack för att du vänder dig till Fråga Juristen med din fråga! Jag utgår ifrån att du har lämnat in bilen i egenskap av privatperson. Reparationen omfattas då av konsumenttjänstlagen

Näringsidkarens dröjsmål
Dröjsmål föreligger om näringsidkaren inte har avslutat uppdraget inom den tid som har avtalats och utan att detta beror på något förhållande på konsumentens sida. Om ingen tid har avtalats, föreligger dröjsmål om näringsidkaren inte har avslutat uppdraget inom den tid som är skälig med hänsyn till vad som är normalt för en tjänst av samma art och omfattning (24 § konsumenttjänstlagen).

Hur lång en reparationstid får vara om detta inte har avtalats beror bland annat på hur komplicerat felet är och hur lång tid det tar att avhjälpa. Allmänna reklamationsnämnden har i sin praxis satt en gräns på tre veckor för reparation av tekniskt avancerade produkter, exempelvis bilar, där näringsidkaren inte har erbjudit konsumenten en lånevara.

Rätt att innehålla betalning
Om konsumenten ska erlägga betalningen under arbetets gång har konsumenten rätt att innehålla den vid näringsidkarens dröjsmål (27 § konsumenttjänstlagen).

Rätt att få tjänsten utförd
Om det föreligger dröjsmål, har konsumenten även rätt att kräva att näringsidkaren utför tjänsten. Näringsidkaren är skyldig att göra detta om det inte föreligger ett hinder som inte går att övervinnas utan oskäligt stora kostnader eller olägenheter (28 § konsumenttjänstlagen). Så skulle till exempel kunna vara fallet om det inte är möjligt att få tag på en viss reservdel till ett rimligt pris i tid.

Hävning
Om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för konsumenten har denne rätt att häva avtalet (29 § konsumenttjänstlagen). Bedömningen av om det rör sig om väsentlig betydelse görs från fall till fall. Fokus ligger på de problem som har uppkommit för konsumenten på grund av dröjsmålet.

Hävning kan bara göras för den del av arbetet som kvarstår. Vid en påbörjad, ofullständig reparation blir konsumenten i så fall skyldig att betala för tjänsten med avdrag för vad det kostar att få resterande del av reparationen utförd (23 § konsumenttjänstlagen).

Skadestånd
Näringsidkaren kan även bli skadeståndsskyldig för den skada som konsumenten orsakas på grund av dröjsmålet. Detta om inte näringsidkaren kan styrka att dröjsmålet beror på ett hinder utanför dennes kontroll och som de varken skäligen kunde förutsett eller övervunnit (31 § konsumenttjänstlagen).

Skadeståndet kan till exempel omfatta kostnader för ersättningsbil, resekostnader och dylikt som har uppstått på grund av dröjsmålet.

Sammanfattning och råd
Förutsatt att ni inte har avtalat om en längre reparationstid, är 6 månader troligtvis alldeles för lång tid för att reparera en bil. Om dröjsmålet har förorsakat direkta kostnader för dig, till exempel för ersättningsbilar, andra resekostnader och dylikt, så har du troligtvis rätt att kräva skadestånd av verkstaden för dessa.

Eftersom det rör sig om ett så omfattande dröjsmål så har du troligtvis rätt att häva den del av avtalet som inte har fullgjorts. Du har dock även rätt att kräva att verkstaden fullgör reparationen. Det är därför upp till dig att bestämma hur du vill göra. Om du kräver att verkstaden ska fullgöra reparationen så bör ni avtala att verkstaden ska göra det inom en viss tid.

I och med att det redan har tagit så lång tid låter det dock inte som att verkstaden är kompetent nog eller intresserad av att göra reparationen. Utan att veta om samtliga omständigheter i ditt fall, skulle jag nog därför råda dig att häva avtalet, kräva skadestånd för eventuella kostnader samt lämna in bilen på en verkstad som faktiskt kan laga den.

För ytterligare hjälp i ärendet kan du vända dig till Hallå konsument som ger kostnadsfri vägledning i konsumenttvister. Om du behöver hjälp med att häva avtalet eller med att kräva skadestånd, är du varmt välkommen att boka tid hos någon av Familjens jurists erfarna jurister.

Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.