Hoppa till innehållet
Köpa, hyra ut & sälja

Ersättning för merkostnader vid vattenskada

Snälla kan ni visa mig vad jag skall göra nu. Vi har haft vattenskada för några månader sedan, vi har haft kontakt med vår hemförsäkring om detta. Personen som har ansvar för den har sagt att vi ska få betalt för alla dagar som vi inte kunde laga mat, men nu när allt är färdigt sa han att vi inte får betalt. Han tycker att vi kunde laga mat och diska för hand i badrummet, men det sa han inte den första dagen när vi gjorde anmälan för vattenskadan. Han har sagt till mig när jag anmälde skadan att varje person i huset får 125kr/dag.

Rådgivarens svar

2020-04-24

Hej och stort tack för att du ställer din fråga till oss på Fråga Juristen!

Nedan följer en förklaring kring vad som gäller i ditt fall, samt råd om hur du kan gå vidare.

Täcks det av försäkringen?

Vilken sorts ersättning du har rätt till vid en vattenskada regleras inte i någon särskild lag, istället är det ganska fritt för försäkringsbolagen att bestämma hur villkoren ska se ut. Det finns därför inget enkelt svar på din fråga, utan det beror på villkoren i din hemförsäkring.

Ersättning för att äta på restaurang eller liknande när det egna köket inte fungerar, på grund av till exempel en vattenskada, är en merkostnad. En merkostnad är en kostnad som du i normala fall inte har. Försäkringsbolagen har olika inställningar till i vilken utsträckning merkostnader ersätts.

Eftersom jag inte vet vad som står i era försäkringsvillkor kan jag inte avgöra i vilken utsträckning just er hemförsäkring täcker merkostnader vid vattenskada. Mot bakgrund av informationen i din fråga verkar det som att er hemförsäkring visserligen täcker merkostnader upp till 125 kr/dag, men att försäkringsbolaget anser att ni inte har rätt till sådan ersättning eftersom ni har kunnat laga mat och diska i badrummet.

Hur kan du gå vidare?

Jag förstår att det känns tråkigt att försäkringsbolaget nu menar att ni inte ska få någon ersättning utbetald, särskilt med tanke på att det inte stämmer överens med informationen du fick när du anmälde skadan. Jag rekommenderar dig att återigen ta kontakt med skadehandläggaren på försäkringsbolaget och be honom förtydliga varför ni inte får någon ersättning.

Om du fortfarande inte förstår eller håller med om försäkringsbolagets bedömning kan du i första hand begära att försäkringsbolaget gör en omprövning av ditt ärende. När du begär omprövning kan du framföra att du anser att det inte är rimligt att ni ska behöva laga mat och diska i badrummet under flera månaders tid. Dessutom kan du nämna att du blivit utlovad ersättning när du anmälde skadan och att ni därför bör ha rätt till ersättning oavsett. Om försäkringsvillkoren är otydliga kan du även påpeka det.

I andra hand kan du anmäla försäkringsbolaget till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). ARN är en myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag. Det kostar inget att få sitt ärende prövat av ARN. Beslut från ARN är inte juridiskt bindande för företag, men i de allra flesta fall följer företagen besluten. Läs mer om hur du gör en anmälan till ARN på deras hemsida.

I sista hand kan du ta tvisten vidare till domstol. Tänk då på att du oftast kan använda rättsskyddet i din hemförsäkring. Läs mer om rättsskydd här. Jag råder dig i så fall att fråga ditt försäkringsbolag om detta innan du anlitar ett juridiskt ombud.

Beroende på hur mycket pengar det rör sig om så kan det vara värdefullt att ta hjälp av en jurist. Våra erfarna jurister på Familjens Jurist kan hjälpa er att tyda försäkringsvillkoren – boka en tid för personligt möte eller möte över telefon här. Du kan också läsa mer om konsumenträtt på Familjens Jurists hemsida.

Jag hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga! Har du ytterligare funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss.

Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.