Hejsan!
Jag skulle vilja ha återkoppling i ett ärende som hände oss nu i helgen i Örebro. Jag skall så kortfattat jag kan beskriva händelseförloppet. Vi var ett sällskap på 8 personer, vi hade ringt och bokat en Limousine som skulle hämta oss kl 22 på lördagskvällen nu den 2017/08-26. Vi hade inget skriftliga avtalsvillkor och vi fick heller inte ta del av något som helst intyg på vilka avtal/regler som gäller i bilen. Chauffören kom och öppnade dörrarna för oss, presenterade sig inte och förklarade inte vad som fanns i bilen, eller vad som gällde. Vi hade avtalat muntligt att vi skulle ha bilen en timme och enligt prisuppgift på deras hemsida var det 2000:- per påbörjad timma, vilket vi heller inte fick ta del av varken skriftligt/muntligt innan åkturen. Olyckan var framme och efter runt en 15-20 minuter började min sambo må dåligt och var tvungen att kräkas, vi kollade oss runt i bilen om det fanns något typ av kräkpåsar eller pappersservetter av något slag, men det fanns det inte. Så han fick helt enkelt kräkas där han satt, det kom inte så mycket och mest på golvet i bilen. Chauffören stannade bilen och ringde upp sin chef. Han berättade för oss att vi kommer vara tvungna att betala 5000:- för en sanering av bilen och att åkturen blir avbruten. Han körde vidare och åkte till centrum och stannade till utanför en krog. Vi gick ut och chauffören kom fram till oss och undrade vem av oss som skulle betala de 5000:- jag svarade att han kunde ta mina uppgifter och att jag ville ha det på faktura så att jag verkligen vet att bilen kommer in på en sanering, chauffören var påstridig och sade att det inte gick, utan vi var tvungna att betala direkt på plats. Han ringde upp sin chef och jag fick prata med honom, han påstod och sa samma sak att vi var tvungna att betala på plats för annars skulle det tillkomma extrakostnader för oss som kunder och nämnde en summa av 12000:. Jag frågade vart exakt dessa prisuppgifter fanns och vart jag kunde ta del av dem, han hänvisade till deras hemsida, men där stod det ingenting om någon nedskräpning/sanering eller några andra fastställda uppgifter. Dem var mycket påstridiga och några i vårt sällskap kände sig tvungna och betalade extrasumman på 5000:- plus åkturens färd på 2000:- vilket skedde via swish och i en annan privatpersons namn. På baksidan av kvittot vi fick skrev chauffören med bläckpenna "sanering spya 5000:-".
Nu är min fråga är detta enligt lagen rätt att göra? hur gör vi för att gå vidare med ärendet?
Hej och tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen med din fråga.
Skadeståndsskyldighet
Vi kan börja med att konstatera att enligt skadeståndslagen (SKL) uppstår skadeståndsskyldighet när någon uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar sakskada eller personskada (2 kap. 1 § SKL). I det här fallet har en sakskada uppkommit på limousinen när din sambo kräktes i den, och även om agerandet inte var uppsåtligt från hans sida skulle en domstol antagligen bedöma det som vårdslöst. Det leder till ett ansvar för din sambo att ersätta den skada som uppkommit för taxibolaget, vilket är kostnaden för att sanera limousinen. Detta gäller oavsett vad som utgjorde avtalsvillkor mellan er och taxibolaget när ni åkte med limousinen.
Handlingsmöjligheter
Det fanns dock ingen skyldighet för er att betala när chauffören krävde det, ni hade kunnat vägra och betalat senare eller inväntat att bolaget skulle väcka skadeståndstalan. Det går givetvis att diskutera om 5000 kr är en skälig kostnad för att sanera bilen. Kostnaden för att få bilen professionellt sanerad med kort varsel en lördag kväll kan vara större än man tror men jag håller med om att 5000 låter som att det är i överkant. Försök att höra av er nu i efterhand till bolaget och be om att få se en kopia på kvittot för deras saneringsutgift. Är kostnaden under de 5000 kr ni betalade så försök begära att de betalar tillbaka mellanskillnaden. Vägrar de då har ni möjligheten att stämma dem på mellanskillnaden.
Jag skulle dock tro att risken är att det kommer att kosta mer än det smakar att göra en rättssak av situationen då summorna är så pass små. Kom ihåg om det händer något liknande i framtiden att ni inte måste betala direkt på plats utan kan vänta så att den skadelidande kan visa upp sina kostnader, vilket ju var din tanke från början.
Har ni fler funderingar är det bara att återkomma så ska vi försöka besvara dem.
Vänligen,
Henrik
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.