Hej! Jag har sålt ett bord till en privatperson och är också privatperson själv. Ett problem har uppstått eftersom jag har skrivit fel mått i annonsen på blocket, har skrivit längd 380cm medans bordet bara är 280cm. Han har både hyrt släp och kört några mil fram och tillbaka för att hämta bordet. Nu vad har jag för alternativ? Måste jag betala tillbaka summan inkl hyreskostnader och bensin? Kan han kräva att jag betalar dessa kostnader?
Tack
Hej!
Tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen. Inledningsvis ska konstateras att köp mellan två privatpersoner regleras i köplagen (förkortas KöpL). Utifrån din fråga utgår jag från att köparen inte undersökte bordet innan köpet.
Fel i vara
Säljarens viktigaste förpliktelse är att sälja en avtalsenlig vara. Den ska i fråga om art, mängd, kvalitet och andra egenskaper stämma överens med vad som har avtalats (17 § KöpL). Om varan i dessa avseenden avviker från vad som avtalats föreligger ett fel i köplagens mening.
I och med att du i annonsen har uppgett att längden på bordet är 380 cm men längden i själva verket är 280 cm så stämmer inte beskrivning i annonsen med varan. Bordet avviker från det du har utfäst varför ett fel skulle kunna föreligga.
Undersökningsplikt
Det finns ingen generell undersökningsplikt för köparen. Dock kan köparen inte göra gällande vad denne måste antas ha känt till vid själva köptillfället (20 § st. 1 KöpL).
Det sålda bordet skiljer sig en meter från dess egentliga längd. Rimligen borde köparen ha uppskattat att längden på bordet inte stämde överens med det du skrev i annonsen. Är man ute efter ett bord som är så stort som nästan fyra meter så borde man möjligen misstänka vid själva köptillfället att det är en meter kortare. Dock kan det vara svårt att uppskatta längden på ett bord vid en snabb affär när man dessutom förlitar sig på det som står i annonsen. Vid en rättslig prövning kring om köparen borde ha känt tilll felet måste en bedömning göras i det enskilda fallet.
Hävning av köpet
Om det vid en bedömning kan fastställas att köparen inte borde ha känt till felet vid själva köptillfället så kan denne vidta ett antal rättsliga åtgärder. Köpet får hävas om avhjälpande eller omleverans inte är aktuellt (se 34-36 §§ KöpL). I ditt fall kan du varken avhjälpa eller utge ett nytt bord varför hävning av köpet skulle kunna bli för handen. Detta förutsätter att köparen meddelar om felet inom skälig tid (32 § KöpL) samt meddelar att denne vill häva köpet (39 § KöpL).
Det framgår inte av din fråga om köparen har reklamerat felet samt gjort gällande hävning men om så är fallet så har kravet framkommit inom skälig tid.
Frågan om hyrbilskostnader och bensin
Har köparen lidit skada på grund av att varan är felaktig så kan denne ha rätt till ersättning i form av skadestånd (40 & 67 §§ KöpL). Detta kan vara ersättning för exempelvis utgifter såsom hyrbilskostnader och bensin.
Handlingsplan och råd
Som du kan utläsa av mitt svar är inte frågan kring om köparen verkligen kan häva köpet helt självklar. Det beror på om köparen vid själva upphämtandet av bordet/köptillfället måste antas ha känt till att bordets mått inte stämde överens med vad som stod i annonsen. Jag tänker att har man hyrt ett släp till ett stort bord på 380 cm så blir man nog förvånad när man lastar in ett bord på 280 cm. Svaret på din fråga är dock att köparen skulle kunna hävda att köpet ska hävas samt begära skadestånd för hyrbilskostnader och bensin.
Mitt råd till dig är att kontakta någon av våra jurister för att vidare diskutera den uppkomna situationen och reda ut huruvida köparen kan häva köpet eller ej.
Med vänliga hälsningar,
Helena Piccolini Danielsson
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.