Jag köpte bilen 15 april och den gick sönder första gången 17 april. Då började esp lampa och mil lampa lysa
och bilen skakade och dog till o från. Lämnade in den på verkstad 1 vecka och sedan körde jah den två veckor
och då uppkom samma problem igen. Bilen dör till ich från och esp lampa och mil lampa började lysa. Så in
på verkstad igen , där har den stått i 4 veckor och blev idag klar. Jag har under den tiden haft en hyrbil
då vii är i behov av bil och bilfirman hade ingen lånebil för det frågade jag första gången den hamnade på verkstad.
Så självklart fick jag fixa en hyrbil igen , folksam mitt försäkringsbolag står för 75 procent av kostnaden för hyrbilen men resterande ska väll bilfirman ändå stå för?
Den summan hamnade på cirka 2700 för 4 veckor så det är ju inte världens summa de måste betala men de vägrar alltså detta.
Men visst ska de stå för den kostnaden?
Har inte ens ägt bilen 2 månader varan 5 veckor har den stått på verkstad.
Hej, stort tack för att du vänder dig med din fråga till Fråga Juristen! Jag tolkar din fråga som att du har köpt bilen av en bilfirma vars näringsverksamhet bygger på att köpa och sälja bilar. I sådana fall blir konsumentköplagen tillämplig.
Konsumentköplagen
För att få rätt till påföljder såsom omleverans, avhjälpande och prisavdrag måste det först förekomma ett fel i varan. Enligt 16 § konsumentköplagen är varan felaktig om den inte stämmer överens med vad som följer av avtalet. Avgörande blir alltså vad som har avtalats mellan dig och säljaren. Om säljaren har upplyst dig om de brister som finns samt eventuellt reparationsbehov kan du sannolikt inte kräva pengarna tillbaka.
Om säljaren däremot har garanterat en bil i körbart skick, alternativt inte nämnt något särskilt om bilens egenskaper, har man som konsument rätt att förvänta sig en fungerande bil. Av 17 § framgår att även om säljaren sålde bilen under förbehållet att varan såldes i ”befintligt skick” ska varan anses felaktig om den är i sämre skick än kunden med hänsyn till varans pris samt övriga omständigheter kunde förutsätta.
Avgörande för om bilen ska anses felaktig är därför vad som sagts, samt inte sagts, i avtalet mellan dig och säljaren.
Påföljder
Om bilen kan anses felaktig har du enligt 22 § rätt till avhjälpande, omleverans, prisavdrag samt hävning. I första hand ska säljaren erbjudas en möjlighet att avhjälpa felet som uppstått på varan alternativt levererar en ny likadan vara. Enligt 30 § har köparen rätt till ersättning för den skada som uppstått till följd av att varan var felaktig. Kostnaden för den hyrbil ni tvingats hyra bör falla in under sådan skada som kan ersättas.
Sammanfattning och rekommendation
I ditt enskilda fall är det svårt att ge några entydiga besked då mycket beror på vad som avtalats mellan dig och säljaren. Det första du bör göra är därför att kika igenom avtalet. Vad står det om bilens skick? Om du vill ha vidare rådgivning i frågan rekommenderar jag att du kontaktar våra kunniga jurister på Familjens Jurist, de kan hjälpa dig i alla frågor som rör konsumenträtt. De kan även ge dig rådgivning i hur du bör gå vidare.
I en tvist med ett företag har du också möjlighet att vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden. Deras beslut är inte tvingande men är rekommendationer till hur tvister ska lösas. Här kan du läsa mer om deras verksamhet.
Hoppas jag har lyckats besvara din fråga!
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.