Hoppa till innehållet
Köpa, hyra ut & sälja

Fel pris på vara i webbutik

Hej. Ett företag har (vad jag vet nu) angett fel reapris på en vara på sin hemsida. Jag passade självklart på att beställa varan när jag såg att man kunde få den gratis med en specifik rabattkod. Dom skickar en orderbekräftelse, skickar paketet och det hinner nästan komma till mig innan jag ser att leveransen avbryts och företaget har återkallat paketet. Enligt dom för att dom har angett fel rabatt på varan och meningen var inte att man skulle få varan helt gratis. Nu till min fråga, så undrar jag ifall detta är okej av företaget att göra när det är dom som har gjort fel från början?

Rådgivarens svar

2022-12-19

Hej, tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen! Din fråga är om ett företaget har rätt att häva ett köp på grund av att de angett fel pris. Jag kommer att gå igenom relevanta bestämmelser, förklara vad som gäller i din situation och avsluta med en rekommendation.

Fel pris - kan företaget häva köpet?

Information om en varas pris ska vara korrekt och tydlig (10 § prisinformationslagen). Huvudregeln är att köparen inte kan kräva att få en vara till det pris som exempelvis anges i en reklam. Har dock köparen handlat i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet, har köparen rätt att få varan till det pris som anges i bekräftelsen. Detta gäller oavsett om företaget menar att varan hade fel pris.

Är det dock så att det är uppenbart att priset är fel måste inte företaget sälja varan till det pris som angavs. Priset är uppenbart fel om det exempelvis var så lågt att köparen borde insett att det var fel vid köptillfället. Frågan blir om köparen insåg eller borde ha insett att priset var fel. Var det uppenbart är företaget inte bunden av den felaktiga viljeförklaringen. Detta kan jämföras med 32 § avtalslagen där det föreskrivs att om säljaren givit en viljeförklaring som till följd av exempelvis en felskrivning fått ett annat innehåll än som åsyftats, är denne inte bunden av detta om köparen insåg eller bort inse misstaget.  

Kommer inte företaget och köparen överens om huruvida priset varit uppenbart felaktigt kan köparen kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som kan pröva tvisten. Läs mer om felaktig prisinformation på Hallå konsuments hemsida och på ARN:s hemsida.

Din situation

Är det så att orderbekräftelsen i ditt fall räknas som en bekräftelse på köpet har du som utgångspunkt rätt att få köpa varan till det aktuella priset. Är det dock så att det är uppenbart att priset är fel, att du insåg eller borde ha insett det, kan dock företaget vägra att sälja varan till det aktuella priset. I frågan anger du att du fick varan gratis vilket tyder på att det kan vara så att du borde ha insett att priset var felaktigt. Därmed kan företaget troligtvis häva köpet. Om du vill driva saken vidare eller få närmare rådgivning kan du kontakta en jurist eller kontakta ARN.

Sammanfattning och rekommendation

Din fråga var om företaget kan vägra att leverera varan till dig. Då du anger att du fick varan gratis tyder detta på att det kan vara så att du borde ha insett att priset var felaktigt, i så fall har företaget rätt att häva köpet.

Om du vill få mer ingående rådgivning rekommenderar jag att du pratar med en jurist som kan sätta sig in i samtliga aktuella omständigheter. Du kan boka en tid med en av våra jurister genom att följa denna länk.

Du kan också själv upprätta dina juridiska dokument både snabbare och billigare i Familjens Jurists onlinetjänst. Klicka här för att komma till onlinetjänsten!

Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.