Hej.
Jag har fått en bil stulen från min lägenhet och mitt försäkringsbolag har nekat till ersättning. Nyckeln till bilen blev stulen i hemmet utan tecken på inbrott och försäkringsbolaget säger att det inte är en trovärdig historia och betalar inte ut något. Hur kan dom ens gå på det? Hur ska jag som person bevisa för dom hur den har blivit stulen på det sättet? Det är ju bara så sjukt.
Jag har haft halvförsäkring på bilen och det skall täcka för stöld.
Kan jag gå vidare med detta och hur går jag tillväga?
Hej och tack för att du vänder dig till Fråga Juristen med din fråga.
Täcks det av försäkringen?
Avgörande för frågan är ditt försäkringsvillkor. I villkoret framgår vad försäkringen täcker och inte. Vissa försäkringsbolag täcker inte så kallade ”öppna stölder”, dvs när stölden sker av t ex någon som blivit inbjuden i hemmet. Om det varit fråga om en stöld som täcks av försäkringen så blir det istället en bevisfråga. Den som kräver ersättning måste bevisa att bilen blivit stulen, den så kallade bevisbördan ligger således på den försäkrade. Har det exempelvis varit fråga om ett inbrott kan bolaget kräva stöd i form av uppbrutet lås/krossad ruta/andra bevis.
Vilka bevis behövs?
Exakt vilka bevis som behövs går inte svara på, du får presentera de bevis du har. Exempel på bevis är att polisanmälan upprättades direkt efter händelsen, kanske det finns något vittne som sett något som styrker att stölden ägt rum? Var det ett inbrott kanske det finns spår från detta i hemmet på något sätt? Ta fram all information/dokumentation/fotografier osv du har i syfte att bevisa att din bil blivit stulen på det sätt du angett.
Hur går man vidare?
Ett första steg är alltid att be dem förtydliga varför beslutet fattats som det gjorts, det kan hjälpa dig i hur du ska gå vidare. Om de säger att det saknas bevis får du ta fram de bevis du har och begära omprövning. Om du anser att du bevisat för försäkringsbolaget att din bil blivit stulen men att de fortfarande inte tror dig får du gå vidare i ärendet, exempelvis genom att gå till domstol. Mer om detta kan du läsa HÄR. För att läsa mer om hur en stämning mot försäkringsbolaget går till och vad det kostar finns info HÄR.
Lycka till med ditt ärende. Har du fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen.
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.