Hej, Vi har ett problem gällande nycklar till en lägenhet. Hyresvärden hävdar att vi har fått tre nycklar men vi fick bara två. De försöker nu tvinga oss till ett cylinderbyte. Har de verkligen rätt till detta?
Hej och tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen! Nedan kommer en redogörelse för vad som gäller och hur du kan gå vidare i din situation.
Hyresgästens skyldigheter
Reglerna om hyra finns i 12 kap. jordabalken. Hyresgästen har en skyldighet att väl vårda lägenheten under hyrestiden. Hyresgästen är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon som hör till hans hushåll eller gästar honom eller av annan som han inrymt i lägenheten eller som där utför arbete för hans räkning, 12 kap. 24 § jordabalken. Om hyresgästen exempelvis slarvar bort nycklar har hyresvärden möjlighet att kräva ersättning för ett cylinderbyte eller nya nycklar med stöd av den nämnda bestämmelsen.
Bevisbördans placering
Utgångspunkten är att den som påstår något har bevisbördan för sitt påstående inom civilrätten. Som huvudregel gäller dock att hyresvärden måste bevisa att hyresgästen har orsakat skador (se t.ex. NJA 1987 s. 668 och NJA 1991 s. 476).
Din situation
Om du inte har tappat bort nyckeln är du inte ersättningsskyldig. Har du däremot tappat bort en nyckel, kan hyresvärden kräva dig på ersättning för exempelvis ett cylinderbyte. Det kan vara bra att läsa hyresavtalet som du tecknade med hyresvärden. Av hyresavtalet brukar det framgå hur många nycklar hyresgästen har hämtat ut vid inflytt.
Om du behöver ytterligare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av våra jurister på Familjens Jurist. Mer information finner du på hemsidan https://www.familjensjurist.se/vara-tjanster/hyresavtal/.
Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.