Jag och min familj har bokat en resa till norra Italien under påsklovet (vi bokade innan allt det här med Corona tog fart). Nu vill vi ju självklart avboka både flyg, hotell och den hyrbil som vi fick med under samma bokning. Har vi rätt till det?
Hej! Stort för att du vänder dig till Fråga Juristen med din fråga. Nedan följer en redogörelse för vad som gäller och hur ni kan gå vidare i er situation.
Regler som rör din fråga finns i paketreselagen.
Vad är en paketresa?
En paketresa är en resa som bokats med minst två olika resetjänster. Till resetjänster räknas transport, boende, hyra av bil eller annat fordon och turisttjänster (exempelvis teaterbesök eller idrottsevenemang). För att resan ska räknas som en paketresa krävs även att resan pågår i minst 24 timmar eller innehåller minst en övernattning.
Resenärens avbeställningsrätt
För paketresor har resenären enligt 3 kap. 1 § paketreselagen rätt att avbeställa resan innan denna påbörjats. Om resenären avbeställer paketresan kan researrangören ha rätt att ta ut en skälig avgift för de kostnader som arrangören haft på grund av bokningen. Arrangören får dock inte ta ut någon avgift om genomförandet av paketresan väsentligen påverkas av oundvikliga och extraordinära omständigheter på resmålet eller i dess omedelbara närhet. Det gäller exempelvis vid större risker för människors hälsa eller utbrott av allvarlig sjukdom på resmålet som du inte kände till när du bokade resan.
Vad gäller i ditt fall?
I din fråga har du angett att du bokat en resa över påsklovet där du i samma bokning fått med både flyg, hotell och hyrbil. Din bokning innehåller minst två resetjänster och resan avser att pågå under längre är 24 timmar. Under dessa omständigheter verkar det som att kraven på paketresa är uppfyllda. För en paketresa som inte påbörjats har du enligt lag rätt att avbeställa resan. Enligt huvudregeln har arrangören vid avbeställning rätt att ta ut en skälig avgift motsvarande dennes kostnader. Undantaget är om det föreligger extraordinära omständigheter. Utbrottet av covid-19 (coronaviruset) kan vara att betrakta som en sådan omständighet. Med anledning av coronaviruset har EU-kommissionen uttalat att man som konsument ska kunna avboka resan och få tillbaka pengarna under förutsättning att:
UD har i beslut den 14 mars 2020 avrått från alla icke nödvändiga resor till utlandet. Avrådan gäller till och med 14 april, varefter en ny bedömning kommer att göras.
Sammanfattningsvis har du enligt lag rätt att avbeställa paketresan. Under rådande omständigheter borde du även ha rätt till full återbetalning. Om arrangören nekar återbetalning kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för en kostnadsfri prövning av ärendet. Har du ytterligare funderingar kring din situation eller andra frågor om konsumenträtt kan du boka en tid med en av våra jurister på Familjens Jurist angående frågor kring Coronaviruset.
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.