Inköp av bil från bilhandlare X 19/11:2020 dagen efter kontaktade jag säljaren då värmen i bilen kom först efter 3 mil då bara ljummen. Dom hävdar att det får man räkna med på en 7 år gammal ( 2013 ) bil så de vill inte stå för felsökning, åtgärd.
Säljaren uppgav också att kamremsbyte var utfört på service den 6/11:2020 men i S-boken står endast olja+filter & ingen fakturaspecifikation kan hittas.
Obs dessa papper fanns ej i bil vid provkörning såg det först 20/11, vad kan jag göra om det inte är kamremsbyte utfört ? Det kostar ca 9000kr att byta vilket jag inte var eller är villig att betala, särskilt inte då jag frågade säljaren om detta var bytt då jag visste att det är kostsamt.
Hur gör jag ?
Vill ej betala för felsökning/reparation för att få fungerande värme, vill ej ha kvar bilen om kamremsbyte inte är utfört som säljaren sa.
Hej! Tack för att du vänder dig med din fråga till Fråga Juristen. Inledningsvis kommer jag gå igenom regleringen, för att därefter besvara dina frågor.
Fel på bilen
Då du skriver att du har köpt bilen från en bilhandlare är konsumentköplagen tillämplig. Enligt 16 § ska bilen i fråga om bland annat kvalitet och andra egenskaper stämma överens med vad som följer av avtalet. Om inget annat särskilt anges i avtalet ska även bilen stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat. När varan inte överensstämmer med avtalet eller beskrivningen, eller i övrigt avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, ska varan anses vara behäftad med fel. Vidare ska fel anses föreligga om varan inte överensstämmer med uppgifter om egenskaper eller användning av varan som säljaren lämnat före köpet (19 §).
Tidpunkt för fel
Frågan om varan är behäftad med fel ska göras med utgångspunkt i beskaffenheten när varan avlämnas, där säljaren även svarar för fel som finns vid den tidpunkten men visar sig först senare (20 §). Fel som visar sig inom sex månader från avlämnandet ska presumeras ha förelegat vid avlämnandet (20 a §).
Befintligt skick
Om något särskilt anges i samband med försäljningen om att varan säljs i befintligt skick medför det att köparens befogade förväntningar måste sänkas. Det innebär dock inte att ett sådant förbehåll medför en total ansvarsfrihet, utan varan ska fortfarande vara i det skick som köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog kunnat förutsätta (17 §).
Bevisbörda
Som utgångspunkt ligger bevisbördan för faktiska fel i köpta varor på köparen (NJA 2013 s 524). För kamremsbytet anser jag personligen att noteringen om olja och filter tillsammans med avsaknaden av notering om kamremsbyte i serviceboken bör, om ingenting annat framgår, medföra att det får anses styrkt att något byte inte har skett.
Påföljder på grund av fel
Vid fel i varan får köparen kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet, eller häva köpet (22 §). Inledningsvis behöver köparen göra en reklamation, dvs ett meddelande till säljaren om felet. Därefter kan köparen välja vilken påföljd denne vill göra gällande. Säljaren har dock rätt att avhjälpa felet på egen bekostnad, om han efter reklamationen utan uppskov erbjuder sig att göra det samt att avhjälpandet kan ske inom skälig tid och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för köparen. Om något avhjälpande inte kommer till stånd får köparen begära prisavdrag, häva köpet eller ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet (28 §).
Din situation
Endast åldern på en bil medför inte automatiskt att fel som visar sig inte ska anses vara fel enligt konsumentköplagen. En helhetsbedömning ska göras, och med hänsyn till att säljaren uttryckligen sagt att kamremsbytet har gjorts bör avsaknaden av ett sådant byte medföra att bilen är behäftad med fel på den punkten. Vad gäller värmen blir det mer en fråga om helhetsbedömning med grund i vad du som köpare med fog kunnat förvänta dig, där hänsyn får tas bland annat till priset på bilen, vilken information som lämnats av säljaren och det allmänna skicket såsom du kunnat uppfatta det. Eftersom felet har visat sig inom sex månader från köpet presumeras det ha förelegat vid tidpunkten för avlämnadet av bilen. Du har rätt till avhjälpande av felen, och om sådant inte sker har du rätt till ersättning från säljaren, alternativt kan du även häva köpet. Min rekommendation är att du bokar tid med en av Familjens Jurists duktiga jurister som kan hjälpa dig vidare med att ställa krav på säljaren samt ge rådgivning för hur du kan gå vidare med ärendet. Du kan även vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som kan pröva frågan. Avgöranden från ARN är inte rättsligt bindande, men de flesta verksamheter väljer normalt att följa deras beslut.
Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor! Kontakta oss gärna på nytt om du har några andra frågor.
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.