Hej, vi köpte en bil från en välkänd bilfirma för 1 årsedan. Det ör en laddhybrid. Det visar sig att den inte går att ladda med den maximala strömstyrkan . Vi har flertalet gånger påtalat detta, firman har tagit in bilen för felsökning utan att lösa problemet flera gånger. Vad har vi för rättigheter? Om de inte kan avhjälpa felet? Och hur många försök får de?
Hej och tack för att ni vänder er till Fråga Juristen med din fråga! Frågan nistället rör konsumentköp, vilket regleras i konsumentköplagen (KköpL). Jag kommer först gå igenom lite allmänt vad man har för rättigheter som konsument och sedan komma med lite råd för just er situation.
Konsumentköplagen är aktuell när en privatperson köper en vara från en näringsidkare exempelvis en firma. Om varan man har köpt är felaktig har man som konsument rätt till att felaktigheten fixas. Antingen genom att näringsidkaren lagar varan eller erbjuder en ny. Det kan även bli aktuellt med prisavdrag och tillochmed skadestånd i vissa fall (5:1 KKöpL).
En vara anses vara felaktig om den inte stämmer överens med vad som följder av avtalet i fråga om:
Det gäller alltså att den vara man får motsvarar det man har avtalat om (4:1 och 4:5 KKöpL). Varan ska även motsvara eventuella provmodeller som man fått av näringsidkaren (4:2 KKöpL).
Är den vara man köpt felaktig är det viktigt att man reklamerar så snart man kan. Om man inte som konsument reklamerar inom skälig tid förlorar man sin rätt att åberopa felet (5:2 KKöpL). Görs reklamationen inom 2 månader från att konsumenten borde ha upptäckt felet anses reklamationen alltid ha skett inom skälig tid.
När man väl har reklamerat ska näringsidkaren, som tidigare nämnt, avhjälpa felet eller erbjuda en omleverans (5:4 KKöpL). Konsumenten får välja mellan avhjälpning och omleverans. Dock måste näringsidkaren bara göra detta om åtgärden är möjlig och kan vidtas utan oskälig kostnad. Alltså blir det inte alltid aktuellt med avhjälpning/omleverans om det skulle kosta näringsidkaren alldeles för mycket.
När man kollar på vad som anses vara oskälig kostnad för näringsidkaren beaktar man omständigheter så som:
Det är viktigt att näringsidkaren fixar problemet inom skälig tid och att avhjälpandet eller omleveransen inte medför väsentliga olägenheter för konsumenten. Sker inte åtgärdandet på rätt sätt har konsumenten rätt att kräva prisavdrag eller häva köpet (5:8 KKöpL). Detsamma gäller om avhjälpandet inte fixat problemet.
Från er fråga låter det definitivt som att det är fråga om ett fel. Ni har alltså rätt att få felet avhjälpt. Emellertid verkar det som att avhjälpandet inte har fixat felet. Då avhjälpning ska ske inom skälig tid och inte medföra väsentliga olägenheter för er, har bilfirman inte rätt att testa en massa gånger med att försöka fixa problemet. Troligen har ni därför rätt till antingen prisavdrag eller rätt att häva köpet. Det finns även en möjlighet att ni har rätt till skadestånd för utgifter och inkomstförluster som felet har orsakat. Emellertid krävs det att felet varit inom näringsidkarens kontroll för att skadestånd ska bli aktuellt. Är felet ett sådant som näringsidkaren inte kunnat förväntas räkna med vid köpet eller inte kunnat undvika blir skadestånd inte aktuellt.
Jag hoppas att detta svar har varit till hjälp! Vill ni ha ytterligare hjälp rekommenderar jag att ni bokar tid med en av våra jurister på Familjens jurist.
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.