Hoppa till innehållet
Köpa, hyra ut & sälja

Kan jag stämma frisören för felaktig håruppsättning?

Vad krävs för att en frisörtjänst skall ses som ej fackmannamässigt utförd? Jag har varit hos en frisör i samband med bröllop, och ett av flera fel hon gjorde (som salongen ej vill ta ansvar för) var att sätta fast ett hårsmycke med strass åt fel håll så att sömmarna pekade utåt (och glittret inåt). Jag har god lust att stämma dem, för detta förstörde delvis min stora dag, men det kanske måste röra sig om grövre fel än så för att man skall ha någon chans..?

Rådgivarens svar

2022-01-12

Hej och tack för att du vänder dig till Fråga Juristen med din fråga! Jag redogör nedan för vad som gäller när man är missnöjd med ett frisörbesök och vad man kan göra. 

Vad gäller för frisörbehandlingar?

När en privatperson köper en tjänst av en näringsidkare gäller normalt sett konsumenttjänstlagen. Lagen gäller däremot inte för behandling av personer, det vill säga exempelvis frisörbehandlingar. Det finns heller ingen speciallagstiftning som reglerar det förhållandet, vilket betyder att det är avtalet mellan konsumenten och näringsidkaren som gäller. Alltså ska parterna prestera det som har överenskommits, vilket betyder att frisören ska utföra den beställda behandlingen och kunden ska betala avtalat pris. 

På grund av avsaknad av lagstiftning kan man alltså konstatera att det är oklart vad som gäller i dessa situationer, vilket innebär att konsumentens skydd är ganska svagt. Däremot kan vissa delar av konsumenttjänstlagen tjäna som vägledning även om den inte är direkt tillämpbar. Exempel på detta är att behandlingen ska utföras fackmannamässigt, den kan annars anses som felaktig.  Enligt en allmän definition så innebär "fackmannamässigt" att ett arbete ska utföras på ett sådant sätt som normalt kan förväntas av en seriös fackman. 

Vad ska man göra om man är missnöjd med en frisörbehandling?

Om man är missnöjd efter ett besök hos frisören så ska man så snart som möjligt, gärna inom 14 dagar, vända sig till salongen med klagomål. Väntar man för länge med att klaga kan det vara svårt att bevisa vad som har hänt och vad man är missnöjd med. Frisören bör sedan få två så kallade avhjälpningsförsök, det vill säga att försöka åtgärda det kunden är missnöjd med. Man kan också försöka komma överens om prisavdrag.

Din situation

Eftersom jag inte vet de exakta omständigheterna i din situation så kan jag bara svara generellt. Men förutsatt att en viss håruppsättning så är det vad salongen ska leverera. Den ska alltså också vara fackmannamässigt utförd. Är den inte det så kan den anses vara felaktig och ska då åtgärdas. I ditt fall är avhjälpningsförsök inte aktuellt eftersom ditt bröllop redan varit. Eventuellt kan ni komma fram till ett prisavdrag. Det är dock svårt att säga om och isåfall hur mycket felvända hårspännen kan ge prisavdrag. Du nämner dock i frågan att det var ett av flera fel, så jag rekommenderar att du dokumenterar samtliga fel i enlighet med nedanstående rekommendation.

Avslutande rekommendation

Om du inte kan komma överens med frisörsalongen så kan du vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden. Det är då viktigt med bevis, exempelvis fotografier på den felaktiga håruppsättningen, kopia på bokningen och kvittot där det framgår hur frisörtjänsten skulle utföras.

Ni kan också vända er till kommunens konsumentvägledare där ni kan få råd. Konsumentvägledaren kan också fungera som medlare. Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Har du ytterligare funderingar, eller behöver juridisk rådgivning, är du varmt välkommen att kontakta Familjens Jurist som bland annat har lång erfarenhet av konsumenträtt.

Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.