Hoppa till innehållet
Köpa, hyra ut & sälja

Kan man reklamera en vara som har sålts vidare till en annan person?

Hej! Jag köpte ett kapell till en båt. Några dagar efter leveransen, såldes båten vidare privat. Den nya ägaren klagar på fel på kapellet. Frågan är nu hur man reklamerar varan? Får den nya ägaren reklamera direkt till företaget eller till mig? Får jag reklamera varan (som jag inte längre äger)?

Rådgivarens svar

2020-07-08

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen med din fråga!

I ditt fall blir två lagar gällande, köplagen och konsumentköplagen. Köplagen reglerar köp mellan två privatpersoner och konsumentköplagen reglerar köp mellan ett företag och en privatperson. Nedan kommer en redogörelse för vad som gäller och hur du kan gå vidare i din situation

Reklamation vid vidareförsäljning av en vara

Reklamation betyder att man vänder sig till säljaren och berättar att en vara är felaktig. Köparen får åberopa att en vara är felaktig om han reklamerar varan inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet. En reklamation måste ske inom två år från det att köparen har tagit emot varan och kan vara skriftlig eller muntlig, 32 § köplagen. Det är viktigt att reklamationen är tydligt utformad och innehåller vilket fel det är fråga om samt vilken kompensation som efterfrågas.

I det aktuella fallet kan köparen rikta en reklamation mot dig, eftersom du anses vara säljare. När det gäller vidareförsäljning av varor märker oftast den ursprungliga köparen ett fel först när dess köpare reklamerar. Under förutsättning att felet inte borde ha märkts tidigare orsakar det inga särskilda problem. En reklamation från köparens köpare bör i en sådan situation vara det moment som utlöser köparens skyldighet att reklamera. Reklamation ska då ske inom skälig tid efter den mottagna reklamationen. En reklamation som har skett inom två månader efter det att köparen märkt felet ska alltid anses ha lämnats i rätt tid, 23 § konsumentköplagen.

Din situation

Den nya ägaren kan reklamera felet på kapellet till båten. Reklamationen ska göras till säljaren d.v.s. till dig och inte till företaget. Du kan däremot rikta en reklamation till företaget efter att du har tagit emot reklamationen från din köpare. Vid en reklamation behöver man inte uttrycka sig på ett särskilt sätt utan det viktigaste är att reklamationen är tydlig.

Om du har ytterligare funderingar, så är du välkommen att återkomma till oss på Fråga Juristen med en ny fråga eller kontakta någon av våra jurister på Familjens Jurist. Juristerna på Familjens Jurist är specialiserade inom köprätt och kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.