Hoppa till innehållet
Köpa, hyra ut & sälja

När en butik prismärker fel

Hej!
Igår var jag inne i en butik och ville köpa en klänning. På prislappen stod det att klänningen kostade 499 kronor vilket jag tyckte var rimligt men när jag väl kom fram till kassan sa expediten att klänningen var felmärkt och att den istället kostade 949 kronor. Expediten vägrade sälja klänningen till det pris som stod på prislappen. Butiken borde väl vara bunden till det pris som står på prislappen?

Rådgivarens svar

2017-07-05

Hej, och stort tack för att du vänder dig till oss med din fråga! Regler som svarar på din fråga finns i avtalslagen (AvtL). Nedan kommer en redogörelse för vad som gäller.

Allmänt om ingående av avtal:

Huvudregeln för avtalsingående är anbud-accept-modellen. Modellen grundar sig på att parterna lämnar varsin viljeförklaring och när dessa är likalydande har ett avtal ingåtts. Ett anbud är ett erbjudande om att ingå avtal. I 1 § 1 st. AvtL stadgas löftesprincipen som innebär att ett anbud och ett svar på anbud är var för sig bindande (på det sätt som anges i 2-9 §§ AvtL). För att ett erbjudande ska betraktas som ett anbud uppställs dock krav på att innehållet är tillräckligt konkret och riktat till en bestämd adressat. Ett erbjudande som riktas till en större krets av människor är istället att anses som ett utbud. Till skillnad från ett anbud är ett utbud inte bindande utan utgör snarare en anmodan (begäran) till mottagare att själva komma med ett anbud.

Tillämpning i ditt fall:

I detta fall är det fråga om priset på prislappen utgör ett anbud eller inte. Att klänningen kostade 499 kronor är ett tillräckligt konkret erbjudande med ett preciserat innehåll men prislappen riktades inte till en bestämd adressat. Priset på klänningen har inte bara riktats till dig utan till alla andra människor som också går in i butiken. Det är således fråga om ett utbud som inte är bindande för expediten eller butiken. När du gick fram till kassan och erbjöd 499 kronor var det istället fråga om ett anbud som expediten valde att tacka nej till. Utifrån ett avtalsrättsligt hänseende är butiken tyvärr inte bunden av det pris som står på prislappen men butikens godwill kan givetvis ifrågasättas.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.