Hoppa till innehållet
Köpa, hyra ut & sälja

När har köparen rätt att häva köpet?

Hej! Jag har köpt en dator av Elgiganten. Datorn är av mycket hög klass och är väldigt dyr. Redan efter ett par dagar börjar datorn strula (spelet jag spelar hackar, det ska inte kunna hända med den datorns hårdvara), och jag åker tillbaks med datorn till Elgiganten och påpekar felet. De tar in datorn i butiken och håller den där i ca 3 timmar för att "försöka åtgärda felet".

Jag tar sedan hem datorn och den funkar bättre än tidigare. Efter ca 2 månader dyker samma fel upp igen och det går inte att använda datorn till det den är byggd för. Jag åker in till Elgiganten och påpekar felet en andra gång då de tar in datorn för att skicka iväg på service.

Jag är otroligt less på detta och vill bara häva köpet och få pengarna tillbaks. Kan jag göra det? Nu kommer jag att vara utan datorn i minst en vecka. Vad kan jag hävda och vad kan jag hänvisa till för att få häva köpet? Räknas den första gången dom höll datorn i 3 timmar som ett avhjälpningsförsök? Måste det finnas dokumenterat?

Rådgivarens svar

2018-08-06

Hej och tack för att du vänder dig till Fråga Juristen med din fråga. Jag kommer först gå igenom lagtexten för att sedan gå in på din situation.

 

Vad säger lagen?

Jag tolkar det som att du är konsument, vilket gör att konsumentköplagen är tillämplig. Om en vara är att se som felaktig regleras i 16-21 §§. Om det är fel på varan har får köparen kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet – eller häva köpet (22 §). Köparen kan också kräva skadestånd om hen lidit skada till följd av felet (22 § –> 30-32 §§). Om köparen kräver någon annan påföljd än avhjälpande eller omleverans har säljaren trots detta rätt att erbjuda sig att omedelbart vidta sådan åtgärd (dvs avhjälpande eller omleverans) om det kan ske inom skälig tid och utan kostnad/väsentlig olägenhet för köparen (27 §). Köparen får dock häva köpet om felet är av väsentlig betydelse för hen (29 §).

 

Din situation

Antalet reparationer/avhjälpande

Det verkar klart att varan är att bedöma som felaktig (t ex inte stämmer överens med vad som avtalats och inte går att använda till saker som datorer typiskt sett används för). Säljaren har redan försökt avhjälpa felet en gång, dock finns inga begränsningar i lagtexten om hur många gånger de kan få göra detta. Enligt praxis från ARN (Allmänna reklamationsnämnden) har köparen rätt att vägra fler avhjälpningsförsök om felet återkommer efter två reparationsförsök. Köparen kan då välja annan åtgärd, såsom t ex häva köpet. Om felet kommer tillbaka igen efter denna reparation har du alltså stöd i praxis att häva ditt köp (under förutsättning att det är samma fel).

 

Väsentlig betydelse – häva

När felet är av väsentlig betydelse för köparen får dock köpet ändå hävas. Om man köpt en dator specifikt för att spela på och datorn inte klarar av spelen (och det var tydligt när man köpte den att det var detta den skulle användas till/den ska klara av att användas till detta) kan det vara ett sådant fel som är av väsentlig betydelse för köparen. Det kanske är uppenbart att reparation inte kommer avhjälpa felet osv. Det är något man kan argumentera för i vart fall

 

Bevisbörda

Första gången de höll datorn i tre timmar borde vara att anse som ett avhjälpningsförsök, framförallt med hänsyn till att de vidtog åtgärder och felet försvann (om än tillfälligt). Det är du som köpare som har bevisbörda så om du påstår att det föreligger ett fel eller att de uttömt sina avhjälpningsförsök är det du som måste kunna styrka/bevisa detta.

 

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till! Hör av dig igen om du har fler frågor.

Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.