Hoppa till innehållet
Köpa, hyra ut & sälja

När jag som köpare rätt att häva köpet?

Köpte en ponny för 1 vecka sedan. Dagen innan avhämtning hos säljaren får hästen en skada på bakbenet och behöver vila 1 vecka enligt säljaren. Hästen blir inte bättre. Veterinären tas ut 1 vecka efter köp då ponnyn inte kan gå. Får konstaterat fång och bakbenet behöver 6–8 veckors vila. De har inte gått på kraftigt bete. Säljaren vägrar ta tillbaka ponnyn och påstår att ponnyn aldrig haft fång. Har vi rätt att häva köpet? Personen säljer hästar åt andra någon gång ibland så vet inte om det räknas som näringsidkare eller privatperson. Hon har inget företag.

Rådgivarens svar

2020-06-06

Hej och stort tack för att du vänder dig till oss med din fråga! Nedan kommer en redogörelse för vad som gäller.

Konsumentköplagen eller köplagen?

Allmän redogörelse

Huruvida säljaren ses som näringsidkare eller inte är avgörande för vilken lag som blir tillämplig. Om säljaren ses som näringsidkare blir konsumentköplagen tillämplig (konsumentköplagen 1 § första stycket). Om säljaren däremot inte ses som en näringsidkare blir istället köplagen tillämplig.

Med näringsidkare avses en fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten (konsumentköplagen 1 § sjätte stycket). För att en person ska ses som näringsidkare krävs alltså att denne driver någon form av näringsverksamhet överhuvudtaget.

Vilken lag är tillämplig i ditt fall?

Säljaren i ditt fall driver inget företag överhuvudtaget och ska därför inte som en näringsidkare. Detta betyder att köplagen blir tillämplig i ditt fall.

Fel enligt köplagens mening

För att köparen ska ha rätt att häva köpet måste varan först och främst anses vara felaktig enligt köplagens mening. En vara anses felaktig enligt köplagens mening bl.a. i följande situationer:

  1. Varan går inte att använda för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används till. Detta förutsätter att inte annat följer av köpeavtalet.
  2. Varan går inte att använda för det särskilda ändamål för vilket varan var avsedd att användas till. Detta förutsätter dels att inte annat följer av köpeavtalet, dels att säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål och dels att köparen har haft rimlig anledning att förlita sig på säljarens sakkunskap och bedömning.
  3. Varan avviker i något annat avseende från vad köparen med fog kunnat förutsätta.

(Köplagen 17 § andra och tredje stycket).

Köparens undersökningsplikt

För att köparen ska kunna häva köpet krävs inte bara att varan är felaktig i köplagens mening. Köparen måste dessutom ha uppfyllt sin undersökningsplikt.

Köparens undersökningsplikt blir avgörande på två olika sätt. För det första får köparen inte såsom fel åberopa vad denne måste antas ha känt till vid köpet (köplagen 20 § första stycket). Detta uttrycker delvis en självklarhet, dvs att köparen inte ska kunna göra gällande påföljder gentenmot säljaren för sådant som köparen visste om när denne köpte varan.

För det andra gäller följande. Köparen har normalt ingen skyldighet att undersöka varan före köpet. Köparens möjligheter att göra gällande påföljder gentemot säljaren påverkas dock i två fall:

  1. Köparen har undersökt varan före köpet.
  2. Köparen har, trots uppmaning från säljaren, underlåtit att undersöka varan.

I dessa båda situationer begränsas köparens möjligheter att göra gällande fel i varan för sådant som köparen, med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet, borde ha märkt (köplagen 20 § andra stycket). Vid denna bedömning ska beaktas hur långtgående undersökningen varit eller borde ha varit och vilka praktiska möjligheter köparen haft att vid undersökning upptäcka felet. Det krävs t.ex. en mer långtgående bedömning av en gammal bil jämfört med en ny bil.

Reklamation i rätt tid

För att köparen ska kunna häva köpet krävs inte bara att varan är felaktig i köplagens mening. Köparen måste dessutom lämna säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation) (köplagen 32 §). Det finns inte någon exakt angiven tid för när reklamationen måste ske, men ju förr desto bättre.

Hävning av köp enligt köplagen

För att köparen ska kunna göra gällande vissa påföljder gentemot säljaren krävs att varan är felaktig enligt köplagens mening, att köparen uppfyllt sin undersökningsplikt, att reklamation skett inom skälig tid samt att felet inte beror på köparen (köplagen 30 §). Några utav påföljderna som köparen kan göra gällande anges nedan.

Avhjälpande och omleverans

Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet utan kostnad för köparen, om avhjälpande kan ske utan oskälig kostnad eller olägenhet för säljaren. I stället för att avhjälpa felet får säljaren företa omleverans (köplagen 34 §).

Även om köparen inte kräver det, har säljaren rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet eller företa omleverans, om detta kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen och utan risk för att köparen inte får sina egna kostnader ersatta av säljaren (köplagen 36 §). Om en vara är felaktig har alltså säljaren en rätt att i första hand antingen avhjälpa felet eller företa omleverans.

Prisavdrag och hävning

Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen, får köparen kräva prisavdrag eller häva köpet (köplagen 37 §). Hävning förutsätter dock att avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för köparen och att säljaren insåg eller borde ha insett detta (köplagen 39 §). Vid väsentlighetsbedömningen ska hänsyn tas till möjligheterna att rätta felet genom avhjälpande eller omleverans. Vad som i övrigt ska anses vara av väsentlig betydelse får avgöras med hänsyn till omständigheterna i det enskilda fallet

Vad gäller i ditt fall?

Är ponnyn ”felaktig”?

Det är tyvärr svårt för mig att ge dig ett hundraprocentigt svar eftersom jag inte känner till samtliga omständigheter. Som jag förstår det innebär ponnyns skada att den inte kan röra på sig ordentligt. Det är därför mycket möjligt att ponnyn anses felaktig enligt köplagens mening eftersom den inte ”går att använda” för det ändamål som den är tänkt för (dvs att den ska kunna röra på sig). Något närmare svar än så kan jag tyvärr inte ge dig.

Reklamation i rätt tid?

Jag förstår det som att du varit i kontakt med säljaren redan då felet upptäcktes. Din reklamationsplikt är därmed uppfylld.

Kan du häva köpet?

Även i denna del är det svårt för mig att ge dig ett hundraprocentigt svar eftersom jag inte känner till alla omständigheter. Min bedömning är dock att du tyvärr inte har rätt att häva köpet (ännu). Detta eftersom säljaren i första hand har en rätt att avhjälpa felet, t.ex. genom veterinärkostnader. Det hade varit en annan sak om det gått längre tid utan att ponnyn blivit bättre. Då hade man kunnat hävda att avhjälpandet dragit ut så pass mycket på tiden att du som köpare inte ska behöva vänta längre. Någon exakt tid för hur länge du måste vänta kan jag dock inte heller svara på eftersom jag (åter igen) inte känner till samtliga omständigheter.

Min rekommendation till dig är att avvakta i några veckor för att se om ponnyn blir bättre. Blir den inte det skulle jag kontakta Familjens Jurist för juridisk rådgivning via telefon. Du får då en möjlighet att prata med en jurist som utifrån samtliga omständigheter kan ge dig ett svar på vad som gäller.

Även om jag inte kan svara helt och hållet på din fråga så hoppas jag att du fått lite klarhet i vad som gäller. Har du några fler funderingar är du välkommen med en ny fråga.

Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.

Familjens Jurist kan hjälpa dig med allt som rör familjejuridik. Med kontor och medarbetare från norr till söder så finns vi alltid nära dig.
Magnus Ladulåsgatan 65
Stockholm
Stockholm
11827
Sweden