Vid ett par tillfällen har jag blivit erbjuden elektroniska kvitton i samband med köp. I det ena fallet krävde jag papperskvitto, vilket jag fick. I det andra fallet skickades kvittot till min mailadress - och försvann i skräpposten.
Om kvittot skickas hem till min dator har jag inget bevis på att jag har betalat för varan eller tjänsten när jag lämnar platsen för transaktionen. Inte heller har jag någon kontroll över om beloppet på kvittot som skickas till min dator överensstämmer med det belopp jag betalat. Två frågor
- Har jag rätt att kräva papperskvitto direkt efter det att jag köpt en vara eller tjänst och innan jag lämnar lokalen eller platsen för transaktionen?
- Om jag måste acceptera ett elektroniskt kvitto, har jag då rätt att kräva att jag åtminstone får kvittot som ett SMS i min mobiltelefon innan jag lämnar platsen för transaktionen?
Hej!
Stort tack för att du vänder dig till Fråga Juristen med din fråga. Jag ska nedan redogöra för vad som gäller.
Kassakvitto - i vilket format?
All försäljning som görs ska registreras i kassaregistret (kassan). Vid varje försäljning ska ett av kassan framställt kvitto tas fram och erbjudas kunden, ett s.k. "kassakvitto", se 39 kap. 7 § skatteförfarandelagen.
Det saknar betydelse om kunden begär kassakvitto eller inte. Inte ens när kunden uttryckligen avstår från kvitto kan näringsidkaren underlåta att ta fram ett kassakvitto, se prop. 2006/07:105 s. 30.
Det framgår inte uttryckligen av lagtexten om ett kassakvitto måste vara i pappersformat eller om det får vara i elektronisk form. Det har inte heller kommenterats i förarbetena. Bestämmelserna om kassaregister i skatteförfarandelagen är teknikneutralt utformade och av det skälet finns det inte något hinder mot att ett kassakvitto är i elektronisk form.
Vad gäller?
En näringsidkare måste alltid ta fram och erbjuda kunden ett kassakvitto enligt lag. Om kunden inte vill ta emot ett elektroniskt kvitto ska kunden i dagsläget erbjudas ett papperskvitto, enligt krav från Skatteverket, se ett uttalande exempelvis här. Du har rätt att kräva att ett papperskvitto överlämnas till dig direkt på plats.
Det finns inget syfte att svara på din andra fråga, då du har rätt att kräva det i pappersform.
Jag hoppas du har fått svar på din fråga!
Vänligen,
Maria
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.