Hoppa till innehållet
Köpa, hyra ut & sälja

Rätt att häva köp?

Vi har köpt en bil från en bilhandlare och vid köpet kom vi överens om leverans inom 10 dagar eftersom några saker skulle åtgärdas på bilen. När tionde dagen kom så var den fortfarande inte färdig utan vi skulle få vänta ytterligare fyra dagar. Vi ringer upp igen och det mesta åtgärdat på bilen förutom bilklädseln som skulle repareras men vi kunde ta bilen så länge och lämna in den vid ett senare tillfälle och få låna en hyrbil. Så bilen var fortfarande inte leveransklar. När vi hämtade bilen så luktade den bränd koppling Vilket vi påpekade till säljaren men han sa att dem säkert bara hade spillt olja över motorn vid servicen. Sedan när vi skulle köra iväg så kunde vi inte starta bilen eftersom Batteriet är urladdat så vi fick använda starthjälp för att få igång den. Vi provade även båda nycklarna och reservnyckeln fungerar det inte vid tillfället. Hur som helst så tog vi bilen och redan nästa dag så hade kopplingen rasat när min sambo färdades på motorvägen och hon var nära att krocka med bilen. Men hon lyckades som tur var få in den i treans växel och kunde köra med den och parkera bilen.

Dagen efter gick vi in till bilförsäljaren och berättade om alla problem som hade hänt fram tills nu och sa att vi ville inte ha denna bilen efter att alla problem som hade uppstått. Vi hade även inspelning på telefonen eftersom säljaren har vid flera tal tillfällen Inte hållit vad han har lovat. När vi hade beklagat oss så sa säljaren ordagrant att "antingen lämnar ni tillbaka bilen eller så reparerar vi den'. Där vi säger att vi vill självklart lämna tillbaka bilen till dem. Han säger då att de måste ta dig in bilen till verkstaden och bara titta så att den inte har blivit krockad eller något liknande och liknande och återkommer sedan till oss på måndagen två dagar efter. När ringer oss på måndagen så pratar han bara om att reparera bilen och att de har rätt till det. Vi säger hela tiden att vi vill inte ha bilen Vi är väldigt otrygga i den eftersom det har hänt så mycket med den. Samt min sambo hade barn i bilen vid tillfället och det kunde gått väldigt illa. Vi hänvisar till att vi hade ett muntligt avtal där vi skulle lämna tillbaks bilen men säljaren säger att reparation är enda valet.

Nu vet vi inte vad vi ska göra. Men vi har ljudinspelning där han säger klart och tydligt att vi får lämmna tillbaka bilen eller få den reparerad. Hade det hålllt i rätten som bevis att dem gör ett avtalsbrott? Kan skicka ljudfilen med om det underlättar. 

Rådgivarens svar

2018-07-05

Hej och tack för att ni vänder er till Fråga Juristen med er fråga! Jag presumerar att ni har köpt bilen i egenskap av privatpersoner, köpet regleras i sådana fall av konsumentköplagen.

Fel i vara
En vara ska i fråga om art, kvalitet och andra egenskaper stämma överens med vad som följer av avtalet - annars föreligger fel i vara. Fel föreligger även om varan avviker från vad köparen med fog har kunnat förutsätta (16 § konsumentköplagen). En bil som har sålts i ”befintligt skick” är felaktig om den är i sämre skick än vad köparen med hänsyn till bilens pris, ålder och körsträcka hade anledning att räkna med (17 § konsumentköplagen).

Förutsatt att er bil inte har sålts med förbehåll att kopplingen inte fungerar och att dess pris inte var orimligt lågt så råder det nog därför inga större tvivel på att den är behäftad med fel i lagens mening.

Påföljder
Vid fel i vara har köparen rätt till påföljder och skadestånd för de direkta skador som felet har orsakat denne (22 § konsumentköplagen). Varan måste dock först reklameras till säljaren inom skälig tid. En reklamation lämnad två månader efter att köparen har upptäckt felet är alltid att betrakta som lämnad inom skälig tid (23 § konsumentköplagen). De påföljder som kan komma i fråga är avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet.

Säljarens rätt att avhjälpa felet
Säljaren har i första hand rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet (27 § konsumentköplagen). Köparen får endast häva köpet om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga inom skälig tid eller utan olägenhet för köparen (28 § konsumentköplagen).

I första hand ska det alltså göras en bedömning om avhjälpande eller omleverans kan ske. I ert fall är det något konkret som kan lagas och säljaren har erbjudit sig att göra det. Troligtvis är därför avhjälpande aktuellt i detta fall. Avhjälpandet ska dock ske inom skälig tid och utan väsentlig olägenhet för er, annars öppnas möjligheten upp för hävning.

Som skälig tid brukar man normalt räkna ett par dagar, upp till en vecka. Tar det längre tid än så, bör säljaren erbjuda en lånebil. Vad som utgör väsentlig olägenhet får bedömas i det enskilda fallet. Bedömningen tar sikte på hur mycket besvär som avhjälpandet skulle orsaka köparen. Väsentlig olägenhet kan till exempel föreligga om köparen måste åka långa sträckor för att lämna in bilen på reparation eller dylikt.

Möjligtvis skulle ni kunna hävda att avhjälpandet orsakar er en olägenhet eftersom säljaren tidigare hade lovat er att ni får lämna tillbaka bilen. Tyvärr är jag dock tveksam till om detta skulle räcka om säljaren kan avhjälpa felet inom rimlig tid samt om avhjälpandet inte orsakar er några besvär i övrigt.

Hävning
Om säljaren inte kan erbjuda avhjälpande utan väsentlig olägenhet för köparen så får köparen häva köpet om felet är av väsentlig betydelse för denne (29 § konsumentköplagen). Vad som utgör väsentlig betydelse varierar från fall till fall och bedömningen utgår från köparens synpunkt. En rasad koppling är högst sannolikt ett sådant allvarligt fel som är av väsentlig betydelse.

Sammanfattning och råd
Sammanfattningsvis kan konstateras att det föreligger ett fel på er bil och att ni har rätt att kräva påföljder samt skadestånd för de direkta skador som felet har orsakat er.

Tyvärr har dock säljaren en lagstadgad rätt att i första hand få avhjälpa felet. Förutsatt att detta kan ske på ett snabbt och för er smidigt sätt, blir det nog svårt för er att kräva hävning av köpet. Inte heller tror jag att det går att kräva hävning på grund av att säljaren har sagt att ni får lämna tillbaka bilen. Om det inte innebär några större problem för er att lämna in bilen på service och få den fixad så föreligger troligtvis inte väsentlig olägenhet, vilket krävs för att få kräva hävning istället för avhjälpande.

Om säljaren inte lyckas reparera bilen inom skälig tid (cirka en vecka) och inte heller erbjuder er en lånebil eller dylikt, kan det dock finnas förutsättningar att häva köpet. Ni skulle då troligtvis ha framgång med en hävningstalan eftersom felet med största sannolikhet är av väsentlig betydelse för er.

Eftersom det är säljaren som avgör om han vill nyttja sin rätt att avhjälpa felet eller ej, skulle jag i första hand råda er att ligga på och försöka få honom att ändra sig. Chansen finns att han accepterar hävning, men ni kan också nå en kompromiss där båda parter är nöjda. Om han inte går att övertala, får ni nog tyvärr finna er i ett avhjälpande. Skulle detta ta för lång tid eller innebära stora besvär för er kan ni dock troligtvis kräva hävning av hela köpet.

Jag hoppas att ni fick svar på era funderingar! Om ni behöver ytterligare hjälp kan ni vända er till Hallå Konsument som kostnadsfritt erbjuder vägledning i denna typ av frågor. Ni är även varmt välkomna att boka tid hos någon av Familjens jurists erfarna jurister om ni behöver mer konkret hjälp i er tvist med säljaren.


Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.