Hej! Jag reklamerade för ett tag sedan en produkt hos ett företag då produkten gått sönder, i kompensation fick jag en rabattkod från företaget så jag kunde beställa en ny produkt gratis och bara betala frakten. Vad jag snabbt insåg var att denna rabattkod nollade hela varukorgen så jag beställde flera stycken produkter av denna vara och bara betalade frakten. Har fått orderbekräftelse och beloppet med frakten har dragits från mitt konto och kan även se att dessa produkter jag beställde är skickade till mig! Kan företaget på något sätt ändra priset på varorna i efterhand så jag blir betalningsskyldig eller har jag rätt att behålla produkterna då jag fått rabattkoden från dem själva?
Hej! Tack för att du vänder dig till Fråga Juristen med din fråga. Här följer ett svar på vad som gäller i din situation.
Jag utgår från att du är handlade varan som konsument i mitt svar, och inte i egenskap av näringsidkare.
Allmänt om köpeavtal och reklamation
När man som konsument handlar en vara av näringsidkare ingås ett köpeavtal mellan konsumenten och näringsidkare, t.ex. ett företag. Om varan som avtal avser exempelvis inte fungerar, faller det på konsumenten att reklamera varan för att kunna få en likvärdig vara som uppfyller köpeavtalet, alltså en fungerande vara. När näringsidkaren, efter reklamation, sedan levererar en ny vara, rabattkod, återbetalar etc, är detta fullföljande av näringsidkarens förpliktelser vad avser reklamationen kopplat till det första köpeavtalet.
Det ovanstående innebär att om ett köpeavtal avsåg en vara, som efter leverans visar sig vara behäftad med fel (t.ex. inte fungerar som den ska), så kan bör det tolkas som att ett fullföljande av reklamationsförpliktelsen endast avser en vara, nämligen en vara likvärdig den som det ursprungliga köpeavtalet omfattade.
Reklamationen och rabattkoden
Av vad du beskriver fick du en rabattkod som kompensation för en reklamerad vara, där rabattkoden gav dig möjligheten att beställa en liakdan vara utan att betala för den.
Det företag som du köpte varan gav dig rabattkoden för att uppfylla sin skyldighet att avhjälpa fel i vara efter reklamation. Att rabattkoden i sin tur kan användas på andra produkter är enligt min bedömning ett tekniskt fel, alternativt ett misstag från näringsidkaren.
Om du inte hade insett att rabattkoden även nollade resterande varor i varukorgen, och en avsevärd tid hade förflutit, samt att du inte längre besatt ekonomiska medel som motsvarade värdet i den nollade varukorgen, då hade det funnits en chans att du hade kunnat få behålla varorna. Men eftersom du insåg felet, alternativt misstaget, när du använde rabattkoden, innebär det att du handlade i vad som juridiskt kalas ond tro, vilket kan enklast översättas till att man är införstådd med vissa omständigheter. I ditt fall var du införstådd med att varukorgen nollades, eftersom du beställde flera varor när du insåg det.
Rekommendation
Jag rekommenderar att du kontaktar företaget så att du inte behöver bli betalningsskyldig för de extra varor du beställde. Det kan vara så att rabattkoden faktiskt avsåg en varukorg upp till en viss summa som kompensation för den felaktiga varan, men jag finner det mer troligt att det rör sig om något misstag eller fel.
Om företaget skulle upptäcka att flera varor handlades för noll kronor, när rabattkoden endast avsåg en vara, är risken stor att de har full möjlighet att kräva att du betalar för de varor som inte omfattades av rabattkoden. Jag skulle bedöma din möjlighet att slippa att betala för dessa varor i en sådan situation som liten.
Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om det är något annat du undrar över så får du gärna ställa fler frågor till oss här på Fråga Juristen.
Med vänlig hälsning,
Gabriel Axelsson
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.