Hejsan!
Jag och några vänner bokade en paketresa till Polen som skulle börjat 4e juni, vi har gjort en delbetalning till resebolaget. Nu vill vi givetvis avboka då UDs avrådan gäller fram t o m 15e juni. Men resebolaget vägrar betala tillbaka, hävdar istället att vi ska betala återstående belopp nästa vecka för att inte ärendet ska gå till inkasso. Hur ska vi gå tillväga? De påstår att det som avgör om man kan få avboka med återbetalning är hur det förhåller sig i landet man ska besöka. Men UD har ju avrått resor till ALLA länder, vilket jag påpekat.
Hej! Stort tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen med din fråga.
Paketreselagen
Vid köp av en paketresa, dvs. bokat en flygbiljett och boende samtidigt på en och samma försäljningsställe, tillämpas reglerna i Paketreselagen. Paketreselagen är tvingande till förmån för resenären (konsumenten). Resenären kan alltid avboka/avbeställa sin resa innan påbörjad resa enligt 3 kap. 1 § paketreselagen. Researrangören kan ta ut en avgift om det framgår av bokningsavtalet, annars ska hela summan för den avboka resan återbetalas till resenären inom 14 dagar enligt 3 kap. 9 § paketreselagen.
Sammanfattning
Då ni har bokat en paketresa hos ett och samma resebolag gäller paketreselagen. Enligt paketreselagen har ni rätt att avbeställa resan och att få pengarna tillbaka. Resebolaget har ingen grund i att påstå att ni är tvungna att betala hela resan eller att resan inte går att avboka. Tala med resebolaget igen och hänvisa till paketreselagen. Om resebolaget fortfarande vägrar att avboka resan och betala tillbaka pengarna kan ni vända er till Allmänna reklamationsnämnden för att göra en anmälan, se här.
Om du behöver mer hjälp eller har fler frågor är du välkommen att ta kontakt med en av våra familjejurister på Familjens Jurist, se här.
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.