Hej!
Vi byggde ett nytt badrum under vintern 2017 och var så dumma att vi betalade hantverkaren innan allt var helt klart. Vi tyckte också att tex uppreglingen av väggarna såg lite tveksam ut och tog därför ut en besiktningsman. Besiktningsmannen underkände hur elen var placerad (för nära dushen) och hur väggarna var uppreglade, men bedömde att detta kunde åtgärdas utan att riva hela badrummet. Vi har försökt ringa hantverkaren upprepat antal gånger samt mailat, men utan att få något svar. Vi har endast skrivit ett "eget" kontrakt med hantverkaren i form av att vi skrev ut hans offert och så skrev vi under med ort och datum samt vite om det inte skulle bli klart i tid. Hantverkaren har fortfarande vår husnyckel och elen är inte inkopplad, taklampa ej uppsatt samt det som nämndes tidigare som blev underkänt vid besiktningen.
Hur kan man gå vidare med detta? Eller är det kört eftersom vi var så dumma att betala innan årsskiftet (ville så gärna utnyttja ROT-avdraget 2017, men det har vi bittert fått ångra...)? Är det överhuvudet taget någon idé att gå vidare juridiskt eller kommer dat bara att kosta oss en massa mer pengar?
Vi har ju informerat honom om vad som behöver åtgärdas via mail och mobilsvar, men utan resultat. Kan man då ta ut en annan hantverkare och skicka räkningen till honom?
Mycket, mycket tacksam för lite vidare vägledning!
Med vänlig hälsning
Hej! Tack för att du valt att vända dig till Fråga Juristen med din juridiska fråga.
Inledning
Som jag förstår det har du anlitat denna byggfirma som privatperson vilket innebär att du agerat som konsument. Därmed är speciallagstiftningen till skydd för konsumenter tillämpliga i denna situation. Närmare bestämt är det konsumenttjänstlagen (KTjL) som gäller.
Konsumenttjänstlagens regler
Enligt 4 § KTjL ska näringsidkaren, alltså företaget som du beställt arbetet av, utföra tjänsten fackmässigt. Om en besiktningsman har underkänt arbetet bör arbetet inte vara utfört fackmässigt. Huruvida arbetet är korrekt utfört kan jag tyvärr endast spekulera i med den information jag har framför mig. Jag bedömer det dock som ni har en god chans att gå vidare i detta ärende utan att det behöver kosta er skjortan. Att ni redan betalat för tjänsten bör inte spela någon roll heller.
Ett enkelt sätt att gå vidare är att vända er till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) eller er lokala konsumentvägledare. Båda dessa tjänster är kostnadsfria där ARN prövar tvisten som en oberoende part medans du kan få hjälp av din konsumentvägledare. Mitt råd är att ni först vänder er till er lokala konsumentvägledaren som ni kan hitta via denna länk. Tar ni sedan tvisten till ARN får ni ett beslut av dem huruvida ni har rätt i er fråga men det beslutet är tyvärr inte bindande för företaget. Däremot så väger ARN:s beslut tungt och företagen brukar vanligtvis följa ARN:s beslut. Om företaget inte väljer att följa ARN:s beslut så har ni en stark grund att gå på om ni vill ta ärendet till domstol.
Sammanfattning
Eftersom ni agerat som konsumenter finns det kostnadsfria alternativ ni kan ta till er hjälp i den uppkomna situationen. Ni bör därför först och främst vända er till dessa tjänster innan ni går vidare med ärendet till domstol. Att det ska vara kört bara för att ni redan betalat hantverkaren stämmer inte utan det finns fortfarande möjligheter för att hantverkaren gör klart arbetet som ska göras samt gör allting riktigt.
Hoppas detta var svar på er fråga och om det är något mer ni undrar över är ni välkomna att skriva till oss igen.
Med vänlig hälsning
Gabriel
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.