Hej! Jag har fått hyra en lägenhet och skrivit klart kontrakten. När jag tar en bra titt och tagit in gardiner märker jag att det finns pälsängrar i lägenheten. Vid kontakt med hyresvärden så tog han kontakt med Anticimex. Vi hade tagit bilder på 4 st som vi hittade. Anticimex sade att det inte var allvarligt nog när det bara var några få pälsängrar i skalbagge stadiet så dom tänker inte göra någon sanering. Jag känner som att skalbaggarna kommer lägga ägg i mina textiler som kommer förstöra dom och efter mycket pina kommer Anticimex slutligen komma till hjälp. Jag tyckte detta lät som en dålig deal och försökte ta mig ur kontraktet. Men hyresvärden hävdar att det endast går att bryta bums om han helt inte försökte lösa mitt problem, men eftersom han åtminstone försökte så går det ej. Så finns det något sätt jag kan bryta kontraktet på utan att vara tvungen att betala 3 månaders hyra?
Hej och tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen med din fråga! Nedan kommer en redogörelse för vad som gäller och hur du kan gå vidare i din situation.
Skadedjur i hyreslägenhet
Reglerna om hyra finns i 12 kap. jordabalken (JB). Utgångspunkten är att hyresvärden är skyldig att hålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet. Det gäller på tillträdesdagen och under hela hyrestiden,12 kap. 9 § och 12 kap. 15 § JB. Ohyra anses vara en skada eller en brist i lägenheten om ohyran är till men för hyresgästen. Till exempel vägglöss, kackerlackor, myror, tvestjärtar, pälsänger och mjölbaggar räknas till ohyra. Hyresvärden har en skyldighet att vidta lämpliga åtgärder för att utrota ohyran, även om hyresgästen är ansvarig för att ohyra finns i lägenheten. I fall hyresgästen inte har orsakat ohyran, finns det en möjlighet till ersättning för nödvändiga kostnader som han får genom åtgärder för att utrota ohyran, 12 kap. 17 § JB.
Vad kan hyresgästen göra?
Det finns olika alternativ för hyresgästen vid ohyra i lägenheten. Om hyresvärden inte kan avhjälpa bristen utan dröjsmål eller underlåter hyresvärden att efter tillsägelse fixa problemet så snabbt som möjligt, får hyresgästen säga upp avtalet. Uppsägning får dock ske endast om bristen är av väsentlig betydelse. Sedan bristen har blivit avhjälpt av hyresvärden, får avtalet inte sägas upp. Hyresgästen har rätt till skälig nedsättning av hyran under den tid lägenheten är i bristfälligt skick. Ett annat alternativ är att ansöka om åtgärdsföreläggande i Hyresnämnden. Det innebär att hyresvärden inom en viss tid måste ombesörja en brist i bostaden, 12 kap. 11 § JB.
Din situation
Av dina uppgifter i frågan framgår det att hyresvärden har försökt att få bort skadedjuren men inte lyckats med det. Eftersom hyresvärden inte har avhjälpt bristen utan dröjsmål finns det eventuellt en möjlighet till uppsägning om bristen är av väsentlig betydelse. Det finns även en möjlighet att begära nedsättning av hyran eller ansöka om åtgärdsföreläggande.
Sammanfattning
Pälsänger anses vara ohyra och då har hyresvärden en skyldighet att vidta lämpliga åtgärder för att få bort skadedjuren. I fall hyresvärden inte rättar till ”felet” skyndsamt finns det en möjlighet att säga upp avtalet. Felet måste dock vara väsentligt.
Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har ytterligare funderingar, så är du välkommen att återkomma till oss på Fråga Juristen med en ny fråga eller kontakta någon av våra jurister på Familjens Jurist. Du kan boka en tid med deras jurister som är specialiserade inom många rättsområden.
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.