Hoppa till innehållet
Köpa, hyra ut & sälja

Vad gör jag om jag inte är nöjd med frisörbesöket?

Min sambo skulle åka och fixa håret, sätta i löshår och färga. När hon kom hem så var håret inte färgat för att salongen inte hade tid, samt frisören hon skulle till var inte på plats så hon fick en annan, håret hade nog en 3 åring satt i bättre, alla klips m.m syntes väl. Hon hörde av sig till salongen igen och ville dom skulle rätta till håret och färga , för att det var det hon betalade för ( 5000kr ) , salongen svarar att hon är välkommen tillbaka för att sätta om håret och färga det för ett pris på 2100kr , detta kan väl inte vara rätt då hon redan betalat för ett bra resultat och färgning.

Rådgivarens svar

2020-05-16

Hej och tack för att du vänder dig till Fråga Juristen med din fråga! Jag redogör nedan för vad som gäller när man är missnöjd med ett frisörbesök och vad man kan göra. 

Vad gäller för frisörbehandlingar?

När en privatperson köper en tjänst av en näringsidkare gäller normalt sett konsumenttjänstlagen. Lagen gäller däremot inte för behandling av personer, det vill säga exempelvis frisörbehandlingar. Det finns heller ingen speciallagstiftning som reglerar det förhållandet, vilket betyder att det är avtalet mellan konsumenten och näringsidkaren som gäller. Alltså ska parterna prestera det som har överenskommits, vilket betyder att frisören ska utföra den beställda behandlingen och kunden ska betala avtalat pris. 

På grund av avsaknad av lagstiftning kan man alltså konstatera att det är oklart vad som gäller i dessa situationer, vilket innebär att konsumentens skydd är ganska svagt. Däremot kan vissa delar av konsumenttjänstlagen tjäna som vägledning även om den inte är direkt tillämpbar. Exempel på detta är att behandlingen ska utföras fackmannamässigt, den kan annars anses som felaktig. 

Vad ska man göra om man är missnöjd med en frisörbehandling?

Om man är missnöjd efter ett besök hos frisören så ska man så snart som möjligt, gärna inom 14 dagar, vända sig till salongen med klagomål. Väntar man för länge med att klaga kan det vara svårt att bevisa vad som har hänt och vad man är missnöjd med. Frisören bör sedan få två så kallade avhjälpningsförsök, det vill säga att försöka åtgärda det kunden är missnöjd med. Man kan också försöka komma överens om prisavdrag.

Er situation

Eftersom jag inte vet de exakta omständigheterna i er situation så kan jag bara svara generellt. Men förutsatt att din sambo och frisörsalongen har kommit överens om hårförlängning och färgning så är det det salongen ska leverera. De kan således inte ta betalt för en färgning som de inte har utfört. Vad gäller hårförlängningen så ska den vara fackmannamässigt utförd. Är den inte det så kan den anses vara felaktig och ska då åtgärdas. Salongen bör alltså dels uppfylla avtalet genom att utföra färgningen men också avhjälpa den felaktiga behandlingen. De kan då inte ta betalt för samma sak igen.

Avslutande rekommendation

Om din sambo inte kan komma överens med frisörsalongen så kan hon vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden. Det är då viktigt med bevis, exempelvis fotografier på den felaktigt utförda hårförlängningen (som tydligt visar clipsen) och kopia på bokningen och kvittot där det framgår att färgning ingick i överenskommelsen och inte utfördes men däremot debiterades. 

Ni kan också vända er till kommunens konsumentvägledare där ni kan få råd. Konsumentvägledaren kan också fungera som medlare. Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Har du ytterligare funderingar, eller behöver juridisk rådgivning, är du varmt välkommen att kontakta Familjens Jurist som bland annat har lång erfarenhet av konsumenträtt.

 

Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.