Hej
Företagets bil blev stulen BMW X5 2007 och naturligtvis anmälde jag som del ägare till polisen och försäkrings bolag (Vardia försäkring som sold till Gjenisidige) sedan efter 43 dagar hittade polisen bilen, försäkringsbolaget gjorde inte riktigt skada besiktning på bilen sedan bestämde dem att jag får ingen ersättning, beslutet pågrund av mina enda nycklar som jag skickade till dem visade att jag körde bilen sista gången 15 dagar förre anmälan och det är inte stämmer och jag har flera vittnen om detta samt parkerings app bevisar när parkerade jag bilen, sedan bevisade jag till dem att det fans något fel på datum i bilen men till nu dem gjorde ingenting därför handliggare som skulle på semester och bestämde fel beror på han ville gå på semester lämnade en notering om jag vill hämta bilen jag måste underskriva att jag acceptera att jag får ingen ersättning. Jag bad försäkringsbolaget att göra en skada besiktning för att kör bilen trygghet, varje dag förlorar jag mycket eftersom den är jobb bil.
So jag vet inte vad ska jag göra hoppas att ni förstår vad menar jag och ni kan ge mig råd eller tipsa mig vad ska jag göra med detta.
Tack på förhand.
Hej och tack för att du vänder dig till Fråga Juristen med din fråga. Jag ber om ursäkt för sent svar. Som jag förstår det har din bil blivit stulen, men försäkringsbolaget vägrar betala ut någon ersättning då de inte ser det som styrkt att bilen var stulen. Detta ska de ha grundat på bland annat när du senast körde bilen och att detta inte överensstämmer med de datum som går att utläsa från nyckeln/bilen om när bilen senast användes.
Vilken ersättning kan man få?
Med anledning av att bilen nu är återfunnen kan inte ersättning utgå för att bilen stulits, frågan bör då istället bli ifall du kan får ersättning för den skada som uppkommit på bilen i samband med stölden eller annan ekonomisk skada du lidit under den tid bilen varit borta. Om du exempelvis inte kunnat använda bilen i jobbet utan istället haft en hyrbil är det möjligt att ditt försäkringsbolag kan täcka kostnaderna för detta. Vilken ersättning försäkringsbolaget kan betala ut framgår av avtalsvillkoren och går inte säga generellt.
Om försäkringsbolaget agerat i strid mot avtalet
Om de beslutat att inte betala ut någon ersättning till dig trots att du enligt avtalet har rätt till det, kan det vara så att försäkringsbolaget har brutit mot avtalet. Om du anser att deras beslut är felaktigt ska du i första hand ta det med försäkringsbolaget. Försäkringsbolag som handlar i strid mot sina villkor kan man stämma i tingsrätt, detta kan dock bli en kostsam process. Läs mer om hur man väcker talan mot någon i tingsrätt HÄR.
Rekommendation
Jag skulle rekommendera dig att i första hand ta kontakt med försäkringsbolaget och förtydliga vilket anspråk du har gentemot dem, vill du ha ersättning på grund av skada på bilen och/eller på grund av skada du lidit under tiden bilen var borta? Om du anser att bolaget har agerat felaktigt kan du ta kontakt med en jurist som hjälper dig se över beslutet och se ifall det finns grund för att gå vidare med frågan.
Hoppas du fått svar på din fråga. Hör gärna av dig igen om du har fler frågor eller funderingar.
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.