Hej
om bil är inlämnad till service, repereration eller annat och utsätts för skadegörelse när den står på parkeringen vid företagen den är inlämnad, vems är ansvaret om inget annat sagts?
Hej och stort tack för att du vänder dig till Fråga Juristen med din fråga!
Konsumenttjänstlagen gäller avtal om arbete på lösa saker som näringsidkare utför åt konsumenter, alltså exempelvis i situationer då en bilverkstad utför arbete på en bil åt en konsument. Enligt lagen är näringsidkaren skyldig att ersätta skador som uppkommer på konsumentens egendom medan egendomen är i näringsidkarens besittning eller annars under dennes kontroll. Skyldigheten att ersätta skadan bortfaller dock om näringsidkaren kan visa att skadan inte beror på försummelse av honom själv eller någon som han har anlitat.
Som svar på din fråga kan alltså sägas att huvudregeln är att näringsidkaren, det vill säga bilverkstaden, blir skadeståndsskyldig i situationer som dessa, om denne inte kan visa att skadan inte beror på försummelse. Det föreligger alltså ett så kallat presumtionsansvar för näringsidkaren medan egendomen är i dennes besittning. Huruvida näringsidkaren har agerat försumligt bedöms från fall till fall – om näringsidkaren exempelvis kan visa att denne vidtagit alla lämpliga försiktighetsåtgärder för att förhindra att obehöriga tar sig in och skadar bilarna skulle det kunna vara så att näringsidkaren inte anses ha agerat försumligt.
Rekommendation
För att gå vidare i en sådan här situation bör man först och främst vända sig till näringsidkaren med sitt ersättningsanspråk. Det är även bra om både konsumenten och näringsidkaren kollar upp sina respektive försäkringar för att se om dessa eventuellt täcker kostnaderna.
Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och önskar dig lycka till! Om ni behöver ytterligare hjälp är du varmt välkommen att boka tid med någon av våra jurister på Familjens Jurist.
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.