Hej. Jag har sålt via en hemsida som heter hästnet. Paketet skickades med postnord som i sin tur har tappat bort paketet. Paketet skickades spårningsbart och köparen har fått spårningsnumret och kan alltså se att det skickats. Postnord betalar inte ut någon ersättning för försvunnet gods enligt tjänstens villkor. Mailen från postnord har vidarebefordrats till köparen så hon har fått all information. Jag har försökt prata med henne och beklagat situationen men att jag faktiskt inte kan hjälpa vad som hänt med paketet efter det lämnades in. Trots detta så hotar hon med att anmäla och öser in med otrevliga meddelanden. Hon har som sagt fått spårningsnumret till försändelsen, mailen från postnord och jag har även sagt att det är bättre att hon kontaktar postnord för jag kan inte göra något mer. Hur ska jag gå tillväga?
Inledning
Hej! Stort tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen!
Jag tolkar din fråga som att du är en privatperson som sålt varor till en annan privatperson och att försäljningen skett via hästnet och inte av hästnet.
Din fråga handlar om ett borttappat paket som en privatperson skickat till en annan privatperson. Jag kommer därför att gå igenom relevanta bestämmelser i köplagen, förklara vad som gäller i din situation och avsluta med en rekommendation.
Allmän information
Köplagen
Köplagen är tillämplig eftersom både köpare och säljare är privatpersoner och försäljning har skett av lös egendom. Köplagen är dispositiv vilket innebär att den går att avtala bort. Har ni inte avtalat bort köplagen så gäller således nedanstående regler.
Riskövergången blir viktig eftersom den talar om att den som står risken för varan är den som ansvarar för den ifall den går sönder, kommer bort eller på annat sätt förstörs (12 § köplagen). Det innebär att du som säljare ansvarar för varan om den kommer bort medan du bär risken och köparen ansvarar när risken har gått över.
Riskövergången
I köplagens 13 § finns regler om när risken övergår från säljare till köpare. Riskövergången kan då ske genom att det avtalas om när varan ska avlämnas eller enligt 7 § köplagen i ditt fall eftersom det handlar om ett så kallat transportköp (du skickar varan med posten). Eftersom ni inte verkar avtalat om när varan ska avlämnas (förutom att du skulle posta) så blir reglerna i 7 § köplagen aktuella.
Avgörande blir då om det handlar om ett köp inom samma ort (7 § 1 st.) eller om det är fråga om ett distansköp (7 § 2 st.).
Är köpet inom samma ort (oftast samma kommun) sker avlämnandet och riskövergången till köparen först när varan överlämnas till köparen. Är det däremot ett distansköp sker avlämnandet och således även riskövergången när säljaren lämnar varan till en oberoende transportör. Det är då köparen som bär ansvaret för varan om den går sönder eller tappas bort under transporten.
Reklamation
Försvunna paket ska reklameras hos Postnord för att kunna utreda vad som hänt med paketet (om ni inte redan gjort det). De borde kunna spåra paketet med hjälp av spårningsnumret.
Din situation
Jag kommer nu att gå igenom vad som gäller i din situation. Beroende på om det rör sig om transport inom samma ort eller inte kan ansvaret ligga antingen på dig eller på köparen. Är det inom samma ort är det fortfarande du som säljare som bär risken och får reklamera hos Postnord. Rör det sig om ett distansköp så har du fullgjort din del av avtalet genom att lämna in paketet (vilket du även har bevis på i och med spårningsnumret), vilket innebär att köparen måste betala dig oavsett om hon i slutändan får sina varor eller inte.
Skulle köparen gå till domstol är spårningsnumret eller ett kvitto på inlämningen viktigt att ha för att kunna visa att du faktiskt har lämnat in paketet.
Sammanfattning och rekommendation
Din fråga var vad du ska göra när ett paket du skickat har försvunnit i posten. Min rekommendation till dig blir därför att du och/eller köparen reklamerar till Postnord och berättar att paketet försvunnit. De kan troligen hjälpa till att hitta paketet genom spårningsnumret. Eftersom ni inte verkar avtalat om annat än vad som står i tjänstevillkoren så ersätter inte Postnord borttappade paket.
Om du vill få ett mer konkret svar på din fråga behöver du prata med en jurist som kan sätta sig in i samtliga aktuella omständigheter. Du kan boka en tid med en av våra jurister genom att följa denna länk: Familjens Jurist – Boka tid.
Jag hoppas du har fått svar på dina frågor! Om inte så är du välkommen med en ny fråga eller boka en tid med Familjens Jurists jurister.
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.