Jag fick avslag på min begäran om att avgöra mitt ärende om medborgarskap hos Migrationsverket. Jag överklagade till Förvaltningsrätten i Malmö där Migrationsdomstolen bifaller ansökan och förelägger till Migrationsverket att avgöra mitt ärende. På brevet som jag fick från Förvaltningsrätten står det att de förstår att ärendet är komplex och därför kan kräva kontakter med andra myndigheter, varpå det kan det ta längre tid att avgöra ärende än fyra veckor, men att Migrationsverket skulle istället avgöra mitt ärende ”så snart som möjligt”. Brevet fick jag den 13 mars 2020. Nu har det gått fyra veckor och jag har kontaktat Migrationsverket för att höra om när de kommer ta ett beslut och då svarar en person att det på Migrationsverkets websida står att "domstolen aldrig kan beordra dem att ta ett beslut efter 4 veckor, eftersom det oftast tar minst 6 veckor att utreda allting innan man fattar ett beslut. Att de 4 veckor som jag tänker på var nog den tid som de var tvungna att besvara ansökan om ’Begäran om att avgöra ärendet’, och detta besvarade de exakt 4 veckor efter att de mottog min ansökan." Nu säger de att dem har 1000-tal liknande domstolsbeslut och bara 100 handläggare så är väntetiderna för att få en beslutande handläggarna nu uppe i minst två månader. Eftersom alla ansökningar är individuella och kräver olika mycket utredning, så går det därför inte att säga när det blir min tur att få en handläggare och ett beslut och att mitt beslut kommer att avgöras så snart som handläggarna har hunnit utreda och tagit beslut i de domstolsärenden som har inkommit innan ditt beslut från Förvaltningsrätten inkom, dvs i turordning. Så, jag undrar om detta stämmer och om jag måste vänta hur länge som helst när domstolen säger att Migrationsverket ISTÄLLET ska ta ett beslut så snart som var möjligt? Vad kan jag göra? Sitta och vänta eller ska jag kontakta domstolen?
Hej och stort tack för att du vänder dig till oss med din fråga! Nedan följer en redogörelse för vad som gäller.
Begäran hos Migrationsverket om att avgöra ärende
En person kan skriftligen begära att en myndighet (t ex Migrationsverket) ska avgöra ett ärende som inte har inletts inom sex månader från det datum då personen ansökte om ärendet (förvaltningslagen 12 § första stycket). Jag förstår det som att det är en sådan begäran som du har skickat in till Migrationsverket.
En begäran om att Migrationsverket ska avgöra ett ärende innebär att Migrationsverket inom fyra veckor från den dag då begäran kom in antingen ska avgöra ärendet eller i ett särskilt beslut avslå begäran (förvaltningslagen 12 § första stycket).
I ditt fall har ett beslut fattats med innebörden att Migrationsverket ska fatta ett beslut om ditt medborgarskap. Detta betyder att beslutet om ditt medborgarskap enligt lagen ska fattas inom 4 veckor. Nu verkar det dock som att belastningen hos Migrationsverket är extra hög (du kan läsa mer om detta här). Detta i kombination med att ditt ärende verkar extra komplext innebär att Migrationsverket pga personalbrist m m inte kan fatta besut i ditt ärende inom 4 veckor. Det är troligtvis därför som förvaltningsrätten har beslutat att ditt ärende ”istället” ska avgöras ”så snart som möjligt”. Detta betyder att tidsramen på 4 veckor mer fungerar som ett mål, men att det kan ta längre tid än så innan Migrationsverket har en möjlighet att fatta ett beslut i ditt ärende. Eftersom du redan skickat en begäran om att Migrationsverket ska avgöra ditt ärende så kan du tyvärr inte göra så mycket mer än att invänta Migrationsverkets beslut.
Turordningen vid Migrationsverkets beslut
Justitieombudsmannen har i ett beslut uttalat att det framstår som mest naturligt att beslut som inkommer till en myndighet behandlas i den turordning som de inkommer till myndigheten (JO 2009/10 s 219). Det stämmer därför det som personen på Migrationsverket sa till dig, dvs ditt ärende behandlas i den ordningen det kom in till Migrationsverket.
Avslutning
Det finns tyvärr inte så mycket du kan göra annat än att vänta på Migrationsverkets beslut. Jag hoppas ändå du känner att du fick svar på din fråga. Har du några fler funderingar är du välkommen med en ny fråga.
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.