Hej,
Jag har haft en tvist där jag har haft ett juridiskt ombud. En förlikning har nu uppnåtts och tvisten är avslutad. Jag har rättskydd via min hemförsäkring och har fått det juridiska ombudet godkänt av försäkringsbolaget. Nu säger försäkringsbolaget att de inte kommer att betala ut full ersättning pga att citat "Vi kan f n inte se på vilket sätt mängden klientkontakter i sin helhet har varit nödvändiga för att föra ärendet juridiskt framåt". Ombudet är mycket kunnig och alla kontakter har varit väl grundade och tagits på ombudets initiativ i ett komplicerat ärende. Har ett försäkringsbolag av ovan angivna skäl rätt att inte betala ut full ersättning? Vad råder ni mig att göra?
Vänligen
Hej och tack för att du vänder dig till Fråga Juristen med din fråga!
Jag besvarar först din fråga om försäkringsbolag har rätt att neka full ersättning på de angivna skälen och redogör sedan för vad du kan göra.
Försäkringsbolaget vill inte betala för rättsskydd
Som regel ska rättsskyddsförsäkringen ersätta kostnader och arvode till ombud och försvarare, kostnader för nödvändiga utredningar samt kostnader för bevisning i allmän domstol och Arbetsdomstolen. Kort sagt är det vanliga att ombudets kostnader ersätts.
En förutsättning för att kostnaderna ska ersättas är dock att de har varit skäliga och nödvändiga. Vid förlikning ersätts sådana rättegångskostnader som ligger klart under vad som skulle ha dömts ut om tvisten fullföljts (prop. 1997/98:9 s. 83 ff.). Det verkar som att ditt försäkringsbolag ifrågasätter om kostnaderna verkligen varit nödvändiga och tycker att de är för höga för en tvist som avslutats med förlikning.
Så ett kort svar på din första fråga är att försäkringsbolaget kan ha rätt att neka full ersättning på den grunden som har nämnts. Men, om det är som du säger att ombudet är kunnigt och du kan bevisa att det har varit ett komplicerat ärende borde du dock kunna bevisa att kostnaderna trots allt har varit nödvändiga.
Vad kan du göra?
Är du missnöjd med ett beslut från försäkringsbolagets sida kan du i första hand vända dig till någon av de interna prövningsnämnder eller kundombudsmän som är knutna till bolaget. Du kan även vända dig till Allmänna reklamationsnämnden eller till allmän domstol. Ditt försäkringsbolag har en skyldighet att informera dig om de ovan angivna möjligheterna till prövning (prop 1997/98:9 s. 83 ff.).
Det första du bör göra är alltså att ta kontakt med försäkringsbolaget och utreda mer precist varför du har blivit nekad full ersättning samt insamla dokumentation/uttalanden som påvisar att kostnaderna har varit skäliga och nödvändiga.
Här kan du läsa mer om hur du överklagar beslut från ett försäkringsbolag.
Jag hoppas att du har fått lite mer klarhet i situationen och jag önskar dig lycka till i fortsättningen. Undrar du över något i svaret får du gärna använda kommentarsfunktionen. Om du undrar över något helt annat är du varmt välkommen att skicka in en ny fråga!
Mvh
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.