Hoppa till innehållet
Myndighetsjuridik

Lång handläggningstid hos Migrationsverket

Hej! Jag väntar på svenskt medborgarskap sedan september 2016, hittills har jag väntat i sammanlagt 35 månader. Väntetiden är 29 månader och den tiden har passerat med 6 månader. När jag ringer till dem så säger de bara att de väntar på svar från myndigheter. Nu vet jag inte om jag tror på dem mer. Jag vill ha hjälp nu, kan ni vara snälla och hjälpa mig?

Rådgivarens svar

2019-07-14

Hej!

Stort tack för att du vänt dig till Fråga Juristen. Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller i ditt ärende. Det är framför allt bestämmelser i förvaltningslagen (2017:900) (FL) som aktualiseras.

Finns det någon tidsgräns för Migrationsverkets handläggning?
Som en konsekvens av att allt fler vill bli svenska medborgare har väntetiderna hos Migrationsverket tyvärr blivit längre. Det finns ingen i lag bestämd tidsgräns för hur lång handläggningen ska vara men Migrationsverket ska som statlig myndighet handlägga ärenden enkelt, effektivt och snabbt. Det får dock inte ske så snabbt att säkerheten försämras, 7 § FL. Migrationsverket får alltså inte ta beslut så snabbt att de t.ex. missar någon information som har betydelse för bedömningen. På deras hemsida står att handläggningstiden för svenskt medborgarskap beräknas uppgå till cirka 29 månader. Det står också att det inte finns någon garanti för att ett beslut meddelas inom den tiden - handläggningstiden kan alltså ta längre tid.

Vad du kan göra
Du bör som ett första steg försöka få reda på varför ett avgörande från en myndighet dröjer, vilket av din fråga framgår att du redan har gjort. Om du inte nöjer dig med förklaringen har du möjlighet till överprövning av myndighetens ställningstagande i handläggningsfrågan, 12 § FL. Detta innebär att om ett ärende inte har avgjorts inom sex månader, kan du skriftligen begära att Migrationsverket ska avgöra ärendet. Myndigheten ska då inom fyra veckor från den dag då din skriftliga begäran kom in antingen avgöra ärendet eller avslå din begäran. Avslår myndigheten din begäran kan du överklaga beslutet till en domstol. Om du vill gå vidare med ditt ärende rekommenderar jag dig att ta kontakt med en av våra jurister på Familjens Jurist. De kan ge råd i just din situation och hjälpa dig vidare. Du bokar tid hos en jurist här.

Du kan även när som helst göra en anmälan till Justitieombudsmannen, JO. JO arbetar för att enskilda ska få en korrekt och rättssäker behandling av myndigheter. Mer information om hur du gör en anmälan hittar du här

Hoppas att detta var svar på din fråga! Om det dyker upp fler funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen. 

Med vänlig hälsning,

Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.