Hej, jag skickade in en begäran om att migrationsverket ska avgöra ett ärende och fick som svar: "Er begäran är registrerad 2021-02-24 och beslut kommer inom fyra veckor." Vilket jag tolkade som att ärendet ska avgöras inom 4 veckor men nu undrar jag om dom bara slingrar sig som vanligt och menar att dom ska fundera i 4 veckor innan dom ska besluta sig för att avgöra ärendet eller avslå begäran om att få ett beslut, det hela verkar rätt farsartat och ovärdigt en statlig myndighet. Först har jag betalt skatt för att få samhällsservice och sedan betalat en avgift för ansökan samt anlitat en jurist som sett till att ansökan var korrekt ifylld samt att denne även fann en grund för förtur.
Hej och stort tack för att du vänder dig till oss med din fråga! Nedan följer en redogörelse för vad som gäller.
Begäran hos Migrationsverket om att avgöra ärende
En person kan skriftligen begära att en myndighet (t ex Migrationsverket) ska avgöra ett ärende som inte har inletts inom sex månader från det datum då personen ansökte om ärendet (förvaltningslagen 12 § första stycket). Jag förstår det som att det är en sådan begäran som du har skickat in till Migrationsverket.
En begäran om att Migrationsverket ska avgöra ett ärende innebär att Migrationsverket inom fyra veckor från den dag då begäran kom in antingen ska avgöra ärendet eller i ett särskilt beslut avslå begäran (förvaltningslagen 12 § första stycket).
I ditt fall har ett beslut fattats med innebörden att Migrationsverket ska fatta ett beslut i ditt ärende. Detta betyder att du inom fyra veckor ska ha ett beslut. Nu verkar det dock som att belastningen hos Migrationsverket är extra hög (du kan läsa mer om detta här). Det finns därmed en risk att beslutet dröjer ytterligare. Om så skulle ske finns det tyvärr inte så mycket du kan göra, förutom att invänta Migrationsverkets beslut.
Avslutning
Jag hoppas du känner att du fick svar på din fråga. Har du några fler funderingar är du välkommen med en ny fråga.
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.