Hej! Jag jobbar som sjuksköterska inom kommunal verksamhet, har precis sagt upp mig på min nuvarande tjänst (11/7) pga av att jag har fått ett annat jobb. Har uppsägningstid på 3 månader. Min framtida arbetsgivare behöver mig så snabbt som möjligt i verksamheten. Jag skulle jobba hos min nuvarande arbetsgivare fram till 11/10 men har några dagar semester som jag har tänkt ta ut så i princip är jag tillgänglig för det nya jobbet från 1/10. Kan jag skriva på ett nytt avtal med min nya arbetsgivare som gäller från 1/10? Är det tillåtet enligt lagen att vara anställd på två ställen samtidigt? (eftersom jag egentligen skulle vara fortfarande anställd hos min "gamla" arbetsgivare mellan 1/10-11/10 men ha semester?) Vad säger lagen om det? Tack i förväg!
Hej! Tack för att du vänder dig till Fråga Juristen med din fråga.
Det är helt okej att vara anställd hos fler arbetsgivare samtidigt, det finns inget i lagen som säger att du inte får ha fler anställningar samtidigt. Du bör däremot kolla igenom ditt anställningsavtal och eventuellt kollektivavtal från din framtida arbetsgivare. Det kan vara så att avtalet innehåller en konkurrensklausul som säger att du inte får inneha anställning på ett konkurrerande företag, sådana klausuler finns för att du som arbetstagare inte ska vara illojal mot din arbetsgivare. Om en sådan klausul finns i ditt avtal kan du behöva vänta tills din nuvarande anställning upphör. Du måste även se till att dina arbetstider på de olika anställningarna inte krockar. I ditt fall blir arbetstiderna inget problem då du kommer ta ut semester på din nuvarande anställning.
I lagen om offentlig anställning finns dock en bestämmelse som reglerar fler anställningar inom den offentliga sektorn, eftersom du jobbar kommunalt gäller denna bestämmelse även för dig. Enligt 7 § får en arbetstagare inte ha en anställning som kan rubba förtroendet för hans eller någon annans arbetstagares opartiskhet i arbetet eller som kan skada arbetsgivarens anseende. Denna bestämmelse säger alltså att du inte får ha en förtroendeskadlig anställning hos en annan arbetsgivare. Du som arbetstagare har själv ett ansvar att bedöma och det är lämpligt att ta en till anställning. Du ska även på din arbetsgivares begäran lämna de uppgifter som behövs för att arbetsgivaren ska kunna bedöma arbetstagarens andra anställning, se 7 b §. Kommunala uppdrag brukar i allmänhet inte falla under detta förbud.
Sammanfattningsvis kan sägas att det generellt är okej att ha fler anställningar så länge det inte finns någon konkurrensklausul, arbetstiderna inte krockar samt att en anställning inte skadar förtroendet för den andra arbetsgivaren.
Jag hoppas att du fick svar på din fråga.
Med vänlig hälsning,
Sofia Berg
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.