Hej,
Jag har fått en betalningsanmärkning pga påstådd obetald avgift till CSN. De har dock varken skickat avi eller påminnelse till mig. Helt plötsligt ser jag att jag fått utslag på UC. Jag har dessutom alltid betalat mina räkningar till de och inte haft några problem. De kräver dock som jag förstått ”bevis” på att jag inte fått någon avi och jag förstår inte hur jag kan bevisa något jag inte fått och om det ens är ett rimligt krav från dom?
Hej och tack för att du vänder dig till Fråga Juristen med din fråga.
Vad gäller just förfallna fakturor har företag/myndigheter förvisso en skyldighet att skicka en faktura, men om kunden/den enskilde inte fått fakturan innebär det inte att skulden ändå ska betalas på förfallodatumet. Kunden/den enskilde ska alltså betala fakturan i tid, även om hen inte mottagit den. Det finns inga krav i lag på att företag osv måste skicka påminnelser och det finns heller inget krav på att först gå via ett inkassobolag, utan en förfallen faktura kan skickas direkt till Kronofogden.
Den som ska betala någonting har således en långtgående skyldighet om att betala fakturor i tid, oavsett om man fått dem eller inte. Som du säger är det svårt, om inte omöjligt, att bevisa att man inte mottagit någonting. Om du har något som styrker att ni kommit överens om något annat eller att de har fel adress registrerad på dig kan det vara saker som kan tala för din fördel. En faktura kan bestridas om den är felaktig. Läs mer om detta HÄR.
Sammanfattningsvis är det alltså ett rimligt krav från dem att de kräver dig på betalning trots att du inte fått någon avi eller påminnelse. Så länge du betalar är det dock lugnt och du får ingen betalningsanmärkning. Se en tydlig bild på detta HÄR.
Hoppas du fått svar på din fråga. Hör gärna av dig igenom om du har fler frågor eller funderingar.
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.