Om jag står på ett abonnemang + en telefon åt någon annan i mitt namn och personen i fråga har utsatt dig för hot och vägrar betala finns det någonting jag kan göra eller är det mitt egna fel?
Hej!
Stort tack för att du vänder dig till oss med din fråga. Nedan kommer en redogörelse för vad som gäller samt hur du bör tänka gällande den uppkomna situationen.
Förhållandet mellan dig och mobiloperatören
Att köpa en mobil och teckna ett mobilabonnemang är en köp- och avtalsrättslig handling. Du som köpare ingår ett avtal med en säljaren som i ditt fall är en mobiloperatör. Ni har efter att du har tecknat abonnemanget och köpt mobilen ett avtalsrättsligt förhållande. Detta oavsett att det egentligen är någon annan som nyttjar det du har köpt. Telefonoperatören har alltså inget avtalsrättsligt förhållande med personen vars abonnemang du står för utan fakturorna är DU tvungen att betala. Betalar du inte fakturorna så kommer telefonbolaget ändå att kräva dig på betalning.
Förhållandet mellan dig och personen vars abonnemang du står för
Jag förmodar att du och personen vars fakturor du betalar har ett muntligt avtal gällande att denne ska betala sina fakturor till dig varje månad. Ett muntligt avtal är lika giltigt som ett skriftligt avtal vilket innebär att ni har ett avtalsrättsligt förhållande gällande abonnemanget och mobilen. Dock är det svårt att bevisa att ett muntligt avtal föreligger.
För att försöka få pengar för abonnemang och mobil kan du ansöka om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Om personen inte bestrider betalningsföreläggandet så kommer Kronofogden att meddela betalningsföreläggande i enlighet med din ansökan (42 § Lag om betalningsföreläggande och handräckning). Bestrider personen föreläggandet så blir frågan tvistig vilket innebär att den uppkomna fordran/skulden kan prövas av en tingsrätt om du inte motsätter dig detta.
Viktigt att komma ihåg är att du enbart kan ansöka om betalningsföreläggande för förfallna fakturor. Du kan alltså inte ansöka om betalningsföreläggande för framtida månadsfakturor. Det lättaste brukar vara att vänta med att ansöka om ett betalningsföreläggande tills att alla fakturor är förfallna. Då behöver du bara betala en ansökningsavgift istället för flera.
På följande SIDA kan du ansöka om betalningsföreläggande. Ansökan kostar 300 kr.
Att fysiskt få tillbaka mobilen
Har man avtalat om att personen som står på mobilen (i ditt fall du) har rätt att ta tillbaka mobilen ifall att betalning inte sker (kallas för äganderättsförbehåll) så går det att fysiskt få tillbaka mobilen. Av din fråga framgår det inte att ni har skrivit något avtal där det står att du ska återfå mobilen. Därav har du tyvärr ingen rätt att få tillbaka den oavsett om personen betalar dig eller inte
Råd och handlingsplan
Har du bevis som styrker att personen varje månad har betalat kostnader för abonnemang samt mobil till dig så har du större chanser att bevisa att erat muntliga avtal finns. Då kan det vara värt för dig att ansöka om ett betalningsföreläggande. Vill du ha hjälp med att utforma din ansökan kan du kontakta någon av våra jurister. I övrigt är mitt tips att spärra abonnemanget så att inte personen kan nyttja det. Fråga även din telefonoperatör om de kan hjälp dig på något vis.
Med vänliga hälsningar,
Helena Piccolini Danielsson
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.