Hej , jag har skickade pengar till en kompis via swish och Lon to mummer och nu han vill inte betala tillbaka , hur ska jag göra för att få mina pengar ?
Hej, och stort tack för att du vänder dig till oss med din fråga! Nedan kommer en redogörelse för vad som gäller.
Om någon är skyldig dig pengar kan du ansöka om betalningsföreläggande för att få skulden fastställd och pengarna tillbaka. Detta genom att skicka in en sådan ansökan till Kronofogden. Blanketten och mer information om betalningsföreläggande hittar du på Kronofogdens webbsida, här: https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html
En ansökan om betalningsföreläggande kostar 300 kr, men beloppet kan du begära ersättning för i din ansökan. Förfarandet går till på så vis att när Kronofogden fått in din ansökan skickas ett föreläggande ut till vännen i skuld. Om denne inte betalar skulden eller hör av sig till Kronofogden kommer ett utslag att meddelas där vännen förpliktas att betala. Om personen i skuld istället bestrider skulden får du bestämma om du vill att ärendet i fortsättningen ska handläggas av domstol eller om ärendet ska skrivas av. För att domstolen ska ta upp ärendet och fastställa skulden måste en avgift på 600 kr (eller 2 500 kr i vissa fall) ges in till domstolen.
När du väl har fått ett utslag om betalningsföreläggande kan Kronofogden börja arbeta med att driva in skulden. Indrivningsavgiften ligger på 600 kr som svaranden i regel ska stå för. Om Kronofogden inte kan få ut beloppet av svaranden måste du dock stå för kostnaden.
Hoppas att du fått svar på din fråga. Om du skulle behöva ytterligare upplysningar är du välkommen att återkomma till oss via kommentarsfältet.
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.