Vi flyttade i juni från ett hus till ett annat med hjälp av en flyttfirma. Under flytten gick två av våra saker sönder. En av möblerna hade vi köpt för ett år sen och vi kan köpa en exakt likadan möbel nu, men priset har höjts från 2500 kr till 5000 kr. Flyttfirman vill ersätta oss med endast 750 kr för den möbeln de har haft sönder och menar på att den är värd endast det idag. Är det verkligen korrekt?
Jag har vidare bestridit fakturan då det har tagit betalt för betydligt mer timmar än vad de har varit här (från början hade de också tagit ett högre timpris än offerten). Nu säger de att de tar fakturan till inkasso om jag inte betalar imorgon. Hur är bäst sätt att agera där? ska jag betala delar av fakturan, de antal timmar som jag anser att de har arbetat?
Hej, tack för att du vänder dig till Fråga Juristen med din fråga!
Skadestånd för sakskada
Flyttfirman som vid flytten har tagit sönder era saker blir skyldiga till sakskada. Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar en sakskada ska ersätta skadan (2 kap. 1 § Skadeståndslagen). Ersättningen ska antingen omfatta reparationskostnader för skadan eller om en reparation inte är möjligt sakens värde (5 kap. 7 § Skadeståndslagen).
Bestrida ett felaktigt betalningskrav
Om betalningskravet för fakturan inte är riktigt kan man göra en invändning mot betalningskravet genom att bestrida fakturan. Det är möjligt att betala den del man anser är riktig och bestrida resterande del. Skulle fakturan gå till inkasso riskerar man ingen betalningsanmärkning så länge fakturan är bestriden på en saklig grund, med det menas att invändningen om en ett felaktigt betalningsansvar är korrekt.
Situationen i ditt fall
Flyttfirman har vållat en sakskada och ska därför ersätta er för skadan antingen genom en reparationskostnad eller marknadsvärdet. Angående fakturan ska ni bestrida den del av fakturan ni anser felaktig så fort som möjligt och betala resterande del ni anser är riktig. Av bevishänseende är det bra att även föra kommunikation med företaget via e-post så att ni har allting sparat i skrift.
Skulle företaget skicka fakturan till ett inkassoföretag måste ni även bestrida fakturan från inkassoföretaget. Bestrider ni fakturan med en korrekt invändning kommer ni inte att få någon betalningsanmärkning.
Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.
Från den 20 september 2017 är Juristbyrån en del av Familjens Jurist och arbetar under ett nytt gemensamt varumärke – Familjens Jurist. Vi erbjuder samma tjänster som tidigare och möter kunder på samma sätt som tidigare men ingår nu i Familjens Jurist som är Sveriges största juristbyrå med flest antal nöjda kunder – Välkommen.