Hoppa till innehållet
Övrigt/annat

Fel på bil efter köp av en bilfirma

Hej! Jag har köpt en bil på bilfirma. När vi körde hem så upptäckte vi att ngt var fel m växellådan, automat. Vi kontaktade säljaren samma dag. Enligt honom är det inget fel på bilen fast han har fått alla papper och inspelningar från VW efter hand Vi har tjatat om detta sedan 27 /1-21. Han vägrar stå för felen , vi har papper på felen från VW i Malmö. Enligt konsumentköplagen ska han laga alla fel som fanns vid köpet. Vi har inget val längre än att stämma honom. Kan vi vinna detta?

Rådgivarens svar

2021-07-17

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Fråga Juristen! Nedan kommer en redogörelse för vad som gäller och hur du kan gå vidare i din situation.

Vilken lag är tillämplig?

Konsumentköplagen gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument. Precis som du nämner i frågan är alltså konsumentköplagen tillämplig i ditt fall, eftersom du har köpt bilen av en bilfirma.

Vad räknas som fel på bilen?

Bilen ska stämma överens med vad som följer av avtalet. Bilen anses även vara felaktig om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet. Fel föreligger även om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta, 16 § konsumentköplagen. Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet, 19 § konsumentköplagen.

Vilka påföljder kan göras gällande vid fel på bilen?

Köparen har i första hand rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan skälig kostnad för säljaren, 26 § konsumentköplagen. Alla reparationer av bilen ska utföras inom rimlig tid och utan väsentlig olägenhet för köparen. Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag eller häva köpet, 28 § konsumentköplagen. Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom, 29 § konsumentköplagen. Vad som är av väsentlig betydelse ska bedömas utifrån en helhetsbedömning varvid möjligheterna att rätta felet eller kompensera köparen genom övriga påföljder ska beaktas. Det görs en individuell bedömning. Köparen kan begära skadestånd om inte säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit, 30 § konsumentköplagen.

Hur kan köparen gå vidare?

Köparen måste reklamera felet till säljaren inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet, 23 § konsumentköplagen. Med skälig tid menas inom två månader efter det att köparen märkt felet. I första hand bör köparen reklamera felet till säljaren. Om säljaren inte vill åtgärda felet eller gå med på en annan lösning, bör köparen vända sig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning av rättsläget. Att stämma säljaren är också ett alternativ, men en domstolsprocess kan vara både tidskrävande och mycket kostsam.

I ditt fall och rekommendation

Bilen kan anses felaktig om den inte stämmer överens med vad ni har avtalat om med bilfirman. Jag skulle rekommendera att du vänder dig till ARN som kan fatta ett beslut om hur ärendet ska lösas. ARN:s beslut är en rekommendation och är inte bindande. Om inte bilfirman följer ARN:s beslut, kan köparen ta det vidare till domstol. Mer information om ARN finner du på https://www.arn.se/.

Familjens Jurist kan hjälpa till

Du är varmt välkommen att ta kontakt med någon av våra jurister på Familjens Jurist. Familjens Jurist kan förklara vilka rättigheter du har som konsument och vad som är viktigt att tänka på om du hamnar i en tvist med ett företag. Mer information finner du på https://www.familjensjurist.se/vara-tjanster/konsumentratt/.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Fru Justicia
Studentrådgivare Fru Justicia

Fråga Juristen är en tjänst där du kan söka efter svaret på juridiska frågor. Frågorna har besvarats av studenter från Familjens Jurists studentnätverk. Rådgivningen har utförts efter bästa förmåga och svaren utgår från hur juridiken såg ut då svaret publicerades, vilken kan ha ändrats sedan dess. Familjens Jurist ansvarar inte för ett visst resultat som kan uppkomma på grund av att du använder svaret eller givna råd från Fråga Juristen i något sammanhang. Läs mer om Fråga Juristen här.